Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Super Happy Forever van de Japanse regisseur Kohei Igarashi heeft de Grand Prix voor Beste Film gewonnen op de 51ste editie van Film Fest Gent. De Internationale Jury was diep ontroerd door de spaarzame vertelling van Igarashi’s rouwportret. Grand Tour, de nieuwe film van de Portugese auteurcineast Miguel Gomes, werd bekroond met de Georges Delerue Award voor Beste Soundtrack.

Grand Prix voor Beste Film


Zaterdagavond, 19 oktober, is de Officiële Competitie van de 51ste editie van Film Fest Gent tot haar einde gekomen met een prijsuitreiking gevolgd door de vertoning van de slotfilm Waarom Wettelen, het regiedebuut van Dimitri Verhulst. Een diverse line-up van twaalf films, waaronder de Belgische langspelers hold on to her en Maldoror, zorgde voor een onvoorspelbare competitie. De Internationale Jury bestond dit jaar uit Robbie Ryan (Jury President), Bas Devos, Lu Huang, Marija Kavtaradze, Valentina Maurel en Rodrigo Moreno.

Internationale Jury

De jury besliste uiteindelijk om de Grand Prix voor Beste Film uit te delen aan het melancholische en diepmenselijke Super Happy Forever. Kohei Igarashi’s subtiel portret van een jongeman die samen met zijn vriend terugkeert naar de plek waar hij zijn recent overleden vrouw voor het eerst ontmoette, is een poëtische kijk op rouw, heling en de wonderbaarlijke (veer)kracht van liefde.

De motivatie van de jury: “Super Happy Forever heeft erg weinig nodig om veel te geven aan zijn publiek. We werden gegrepen door de spaarzame vertelwijze en het bijzondere gebruik van tijd en ruimte. De intieme blik op het leven van de protagonisten voelt o zo genereus. Prachtig vastgelegd op 35mm en voorzien van rake performances, is deze film een melancholische ode aan leven en sterven in het moderne Japan.”

Georges Delerue Award voor Beste Soundtrack

Film en muziek gaan bij Film Fest Gent hand in hand. Elk jaar schijnt de Officiële Competitie een licht op de impact van muziek en geluid op film. De Georges Delerue Award voor Beste Soundtrack is dan ook een van de belangrijkste prijzen op het festival. Dit jaar kroonde Grand Tour van Miguel Gomes zich tot winnaar van de Georges Delerue Award. De zesde langspeler van de Portugese filmmaker achter FFG Grand Prix-winnaar Tabu (2012) is opnieuw een hypnotiserende koortsdroom. Volledig trouw aan zijn speelse aanpak, orkestreert Gomes een Aziatische rondreis van een man die vlucht van zijn verloofde.

De Internationale Jury hoorde in Grand Tour “een tapijt van stemmen, muziek en natuurgeluiden die het publiek onderdompelt in een haast magnetisch droomlandschap”.

Aan de prijs is naast een distributiepremie van € 10.000 voor de Belgische distributeur Imagine Film Distribution ook een mediacampagne van € 12.000 verbonden, waarvan € 5.000 in De Morgen.

Kortfilmprijzen

Op zondag 13 oktober werden al de winnaars van de kortfilmcompetities op FFG aangekondigd. De kortfilmjury bestond uit Nienke Deutz, Isadora Neves Marques en Faraz Fesharaki. Goodbye First Love van Shuli Huang ontving de Award for Best International Short (powered by Nationale Loterij). And How Miserable is the Home of Evil van Saleh Kashefi kreeg een Special Mention. In de Competition for Belgian Student Shorts werd Dreams About Putin van Nastia Korkia & Vlad Fishez bekroond met de Award for Best Belgian Student Short (powered by Amplo). Het publiek verkoos The World is My Idea van Alexander Wolfgang Smadja als winnaar van de Audience Award for Best Belgian Student Short (powered by THEPACK).

Explore Award

Op donderdag 17 oktober riep de Explore Zone Jury 78 Days van Emilija Gašić uit tot winnaar van de Explore Award 2024. Op basis van haar eigen jeugdherinneringen aan de Kosovo-oorlog, creëerde Gašić in haar debuut een hybride documentaire, uniek in zijn soort, over het conflict en de impact ervan op een hele generatie Servische burgers. De film bestaat uitsluitend uit videocamerabeelden van drie zussen, die hun dagelijkse leven vastleggen om hun vader aan het front op de hoogte te houden. Naarmate de weken verstrijken, vervaagt langzaam de grens tussen documentering en enscenering.

De jury: “Onze keuze is gevallen op een van de kleinere films uit de Explore Zone-sectie, maar wel een die op elk van ons de grootste indruk heeft nagelaten. Door met een Hi8-camera te filmen liet Emilija Gasic ons geloven dat we getuige waren van een verzameling videotapes van drie zussen in Servië met de burgeroorlog op de achtergrond. Ondanks de heftige thematiek en de hyperrealistische sfeer, is 78 Daysmisschien wel de film die ons het meest heeft doen lachen, mede dankzij een sterrenvertolking van Viktoria Vasiljevic, die de jongste zus speelt.

Voorlopig heeft 78 Days nog geen distributie in ons land. De Belgische distributeur die de film oppikt, kan dankzij de Explore Award rekenen op een mediacampagne ter waarde van € 27.000 in De Morgen, Knack Focus en op MNM.

De Explore Zone Jury besloot ook om een Special Mention uit te delen aan de queer roadmovie Crossing Istanbul van Levan Akin. De jury: “Crossing Istanbul is zowel op visueel als narratief vlak verbluffend. Levan Akin overtuigde ons door met veel menselijkheid en tederheid de Turkse transgender-community te belichten. Voeg daar nog een ijzersterke moeder-zoon dynamiek aan toe, en je krijgt een immersieve filmervaring die een special mention verdient.”

Volgende week kondigt Film Fest Gent de winnaar aan van de Audience Award (powered by North Sea Port).

Palmares

Official Competition

Grand Prix voor Beste Film
Super Happy Forever van Kohei Igarashi

Georges Delerue Award voor Beste Soundtrack
Grand Tour
 van Miguel Gomes

Explore Zone

Explore Award 2024
78 Days van Emilija Gašić

Special Mention
Crossing Istanbul van Levan Akin

Joseph Plateau Honorary Awards

Emily Watson, actrice
Michel Khleifi, filmmaker

International Short Film Competition

Award for Best International Short – powered by Nationale Loterij
Goodbye First Love van Shuli Huang

Special Mention

And How Miserable is the Home of Evil van Saleh Kashefi

Competition for Belgian Student Shorts

Award for Best Belgian Student Short – powered by Amplo
Dreams About Putin van Nastia Korkia & Vlad Fishez

Audience Award for Best Belgian Student Short – powered by THEPACK

The World is My Idea
van Alexander Wolfgang Smadja

Regisseur Denis Villeneuve heeft gehint dat zijn rustperiode na Dune: Part Two voorbij is en dat hij sneller dan verwacht aan deel drie gaat beginnen. In een gesprek met Deadline zei hij:

‘Deze films duren lang om te maken, dus het is moeilijk om te zeggen wanneer de shoot exact begint. Mijn rustperiode beviel me echter minder goed dan verwacht, dus ik wil er graag zo snel mogelijk opnieuw invliegen.’

Momenteel is Villeneuve bezig aan het scenario van de film, die niet Dune: Part Three zal heten. Voor de cineast vormden Part One en Part Two één geheel dat nu volledig afgerond is. 

Villeneuves inspiratiebron is ditmaal het veel kortere Dune: Messiah en daarom wil hij graag alles op zijn kop zetten: ‘Net zoals auteur Frank Herbert wil ik iets helemaal anders doen. Het verhaal speelt zich twaalf jaar na het einde van de vorige films af. Het universum is misschien hetzelfde, maar de personages zijn totaal andere mensen geworden.’

Gru, iedereens favoriete superschurk die inmiddels werkt voor de Actieve Vangers van Lastpakken, keert na zeven jaar terug in een nieuwe Despicable Me-film. Het gezin van Gru heeft er een nieuw lid bij, Gru Jr., die niets liever lijkt te doen dan zijn vader kwellen. Gru krijgt te maken met een nieuwe vijand, Maxime en diens verleidelijke, maar gevaarlijke vriendin Valentina, waardoor het gezin gedwongen wordt op de vlucht te slaan…

Kon je deze blockbuster helaas niet op het grote scherm zien of wil je hem herbekijken?

Doe mee en win een van de blu-ray’s om dit spetterende vervolg in je eigen huiskamer te ontdekken. Een mail sturen naar info@vertigoweb.be volstaat om kans te maken.

Vergeet ons zeker ook niet te volgen op Facebook, Twitter en Instagram, en je enthousiasme over deze wedstrijd te uiten op deze kanalen met de hashtag #Vertigo4Life!

De muziek van de Vlaamse band Amenra won de prijs voor ‘Best Original Score for a Belgian Production’ op de 24e editie van de World Soundtrack Awards op Film Fest Gent 

De World Soundtrack Awards is het jaarlijkse hoogtepunt van Film Fest Gent en een van de meest prestigieuze evenementen voor filmmuziek wereldwijd. Op woensdag 16 oktober 2024 werden de winnaars bekend gemaakt tijdens de prijsuitreiking in de Bijloke in Gent. In de categorie ‘Best Original Score for a Belgian Production’ koos de internationale World Soundtrack Academy de muziek van ‘Skunk van Amenra als de meest opmerkelijke Belgische filmmuziek van het afgelopen jaar. De andere genomineerden waren Bjorn Eriksson voor ‘Het Smelt’ en Geert Hellings voor de WOII-film ‘Wil’.

Met zijn scores voor Poor Things en Kinds of Kindness doet Jerskin Fendrix wat niemand hem ooit voordeed: hij won zowel de Discovery als de Film Composer of the Year Award. In de categorie Television Composer of the Year won Natalie Holt de prestigieuze prijs met haar score voor Loki S.02, na twee eerdere nominaties. Na hun overwinning in 2022 namen Finneas O’Connell en Billie Eilish de prijs voor Best Original Song in ontvangst voor hun Barbie-nummer “What Was I Made For?”.

Ze worden vergezeld door Brandon Boone, wiens score voor Slay the Princess werd bekroond met de tweede WSA Game Music Award ooit, en de Italiaanse componist Umberto Scipione. Zijn score voor La Guerra dei Nonni was Scipione’s eerste WSA nominatie en leverde hem meteen winst op. De award Best Original Score for a Belgian Production werd uitgereikt aan post-metalband Amenra, en de Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer aan de jonge Florian van der Reijden. De Amerikaanse ervaren componist Elliot Goldenthal ontving een Lifetime Achievement Award.

Film Composer of the Year

In een mum van tijd schoot de carrière van debuterend componist Jerskin Fendrix de hoogte in. Zijn allereerste filmscore voor Poor Things bleek meteen een schot in de roos. Zijn muziek voor Yorgos Lanthimos’ Oscarwinnende film en zijn score voor diens recentere Kinds of Kindness, leverden Fendrix de Film Composer of the Year Award op. Naast zijn samenwerking met de Griekse regisseur verwierf hij bekendheid als singer-songwriter met zijn veelgeprezen debuutalbum Winterreise. Voor zijn score voor Poor Things ontving hij verschillende nominaties voor Best Original Score bij de Oscars, BAFTA’s en Golden Globes en werd hij bekroond met de Georges Delerue Award voor Best Soundtrack / Sound Design op de 50ste verjaardagseditie van Film Fest Gent.

Television Composer of the Year

Na twee eerdere nominaties in deze categorie en een Discovery-nominatie heeft Natalie Holt de Television Composer of the Year Award gewonnen met haar score voor Loki S02. Samen met Martin Phipps, ook genomineerd in deze categorie, componeerde ze de scores voor gerenommeerde series als The Honourable Woman en Victoria, waarvoor het duo respectievelijk een BAFTA- en Emmy-nominatie kreeg. Na haar overstap van historische drama’s naar fantasy, raakte ze met haar score voor Loki’s eerste seizoen zowel fans als critici en kreeg ze opnieuw een BAFTA-nominatie en een eerste WSA-nominatie in deze categorie.

Best Original Song

De kans was groot dat Barbie de winnende song in deze categorie zou leveren, met maar liefst drie genomineerde songs uit de film. Niet “Dance The Night”, “I’m Just Ken” of een van de andere nummers, maar het intieme “What Was I Made For?”, geschreven door Finneas O’Connell enBillie Eilish, werd bekroond. Het muzikale duo, bekend van hun Grammy-winnende hits, maakte opnieuw indruk op de WSAcademy. Hun “No Time to Die” uit de gelijknamige James Bondfilm werd in 2022 bekroond met de award Best Original Song. 

Discovery of the Year Award

Voor het eerst in de geschiedenis van de World Soundtrack Awards wordt de winnaar van de Discovery of the Year Award ook gekroond tot Film Composer of the Year. Deze unieke eer valt te beurt aan de Britse componist Jerskin Fendrix. Zijn debuutscore voor Poor Things leverde hem twee van de meest begeerde WSAwards op.

Public Choice Award

Zoals elk jaar kunnen filmmuziekfans stemmen op de filmscore die het afgelopen jaar hun hart heeft geraakt. De Italiaan Umberto Scipione maakte al naam in eigen land, waar hij vier David di Donatello nominaties in de wacht sleepte voor onder andere Benvenuti al Sud. Met zijn energieke score voor La Guerra dei Nonni heeft hij nu indruk gemaakt op filmmuziekfans over de hele wereld. Zijn eerste WSA-nominatie bleek meteen goed voor een winst.

WSA Game Music Award

De WSA Game Music Award wordt dit jaar voor de tweede keer uitgereikt, en gaat naar Brandon Boone voor Slay the Princess. De Amerikaanse componist is actief in verschillende takken van de muziekindustrie en schreef de score voor meerdere kortfilms, populaire podcasts zoals The NoSleep Podcast en videogames zoals Scarlet Hollow en het bekroonde Slay the Princess. Sinds 2020 is hij huiscomponist bij Black Tabby Games.

Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer

Als winnaar van de jaarlijkse WSA Composition Contest ontving Florian van der Reijden de Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer. Hij overtuigde de jury met de score die hij schreef voor een fragment van Nicolas Roegs The Witches (1990), waarvoor Stanley Myers de originele muziek componeerde.

Best Original Score for a Belgian Production

De Belgische, internationaal gerenommeerde post-metalband Amenrakon zijn nominatie voor Best Original Score for a Belgian Production verzilveren met hun muziek voor het meeslepende Skunk. Met deze score – hun allereerste voor een langspeelfilm – laat de band hoge verwachtingen na voor de komende jaren.

Lifetime Achievement Award

Als eerbetoon aan zijn rijke oeuvre en gedurfde muzikale keuzes, bekroonde de WSAcademy Elliot Goldenthal met een Lifetime Achievement Award. Sinds de jaren 1980 heeft de Amerikaanse componist de muziek geschreven van niet minder dan veertig films en kreeg hij erkenning voor zijn scores voor onder meer Batman Forever, Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, Michael Collins, Public Enemies en Heat. Goldenthal werkte vaak samen met regisseurs als Michael Mann en Julie Taymor, zijn artistieke en levenspartner. Zijn score voor Taymors Frida leverde hem een Academy Award op voor Best Original Score (en een nominatie voor Best Original Song), een Golden Globe en twee World Soundtrack Awards. Dit jaar is het jaarlijkse filmmuziekalbum van Film Fest Gent gewijd aan Goldenthal en zet het de schijnwerper op een selectie van zijn bekendste scores. 

WSA Industry Award

Tijdens het WSA Nominees Celebration Dinner op dinsdag 15 oktober, werd de WSA Industry Award van deze editie uitgereikt aan filmmuziek supervisor en producer Maggie Rodford, als eerbetoon aan haar indrukwekkende bijdragen aan de filmmuziekindustrie. Als directeur van de Air-Edel Group, een van ’s werelds meest toonaangevende muziekagentschappen, werkt ze samen met componisten en andere professionals, onderhandelt ze over contracten, produceert ze muziek, werkt ze als muziek-supervisor en coördineert ze muziekopnames. Ze werkte mee aan veelbesproken films als Pride & Prejudice, The King’s Speech en Harry Potter and the Goblet of Fire. Met haar expertise in verschillende takken van de industrie verstevigt ze haar positie als spilfiguur in het veld. 

Overzicht van de winnaars

  • Film Composer of the Year
    Jerskin Fendrix voor Kinds of Kindness en Poor Things
  • Television Composer of the Year
    Natalie Holt voor Loki S02
  • Best Original Song
    “What Was I Made For?” uit Barbie, geschreven door Finneas O’Connell, Billie Eilish, uitgevoerd door Billie Eilish
  • Discovery of the Year
    Jerskin Fendrix voor Poor Things
  • Public Choice Award
    Umberto Scipione voor La Guerra dei Nonni
  • WSA Game Music Award
    Brandon Boone voor Slay the Princess
  • Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer
    Florian van der Reijden
  • Best Original Score for a Belgian Production
    Amenra voor Skunk
  • Lifetime Achievement Award
    Elliot Goldenthal
  • WSA Industry Award
    Maggie Rodford

Onlangs raakte bekend dat Christopher Nolans volgende film in juli 2026 de zalen zal bereiken en dat Matt Damon onderhandelt over een belangrijke rol. Over het verhaal is echter nog niets bekend en dat doet de geruchtenmolen overuren draaien.

Dat het om een horrorrelaas zou gaan, werd door verschillende bronnen reeds afgeknald. Naast de piste dat het om een bioscoopupdate van de sixtiesreeks The Prisoner zou gaan, is nu een nieuwe mogelijkheid opgedoken.

Nolan is naar verluidt in contact geweest met de New Yorkse luchtpolitie om informatie op te doen voor een futuristische actiefilm over een helikopterpiloot die de eenheid leidt.

Centraal zou een geavanceerd type helikopter staan dat terroristen maar al te graag in handen willen krijgen. Nolan zou nog geen scenario met zijn medewerkers hebben gedeeld, maar er wel voor zorgen dat ze Blue Thunder met Roy Scheider uit 1983 te zien krijgen. 

Hoewel het niet om een remake van die eighties-actieklassieker van John Badham zou gaan, is Nolan blijkbaar wel een fan van de film.

Bron: Dark Horizons

Belgisch productiehuis Caviar start met de opnames van de romantische komedie ‘Love Language’ in een regie van Joey Power (‘After Everything’)met in de hoofdrollen Chloë Grace Moretz (‘Greta’), Anthony Ramos (‘Twisters’), Isabel May (‘1883’), Manny Jacinto (‘Freakier Friday’), Lukas Gage (‘The White Lotus’) en Billie Lourd (‘Booksmart’). De opnames zullen midden oktober in Chicago, Illinois van start gaan.

Caviars Bert Hamelinck en Allison Hironaka zullen samen met Ari Lubet voor 3 Arts Entertainment, Colin Jost (‘SNL’) en Jeff Grosvenor voor No Notes Productions de film produceren. Uitvoerende producenten zijn onder andere Michael Sagol van Caviar en Tyson Bidner. CAA Media Finance vertegenwoordigt de Amerikaanse rechten van de film. 

Joey Power schreef en regisseerde ‘After Everything’ met Jeremy Allen White en Maika Monroe in de hoofdrol, dat in première ging op SXSW. Hij schreef en produceerde ‘Banana Split’, dat werd vertoond op TIFF Next Wave 2019 en in 2020. 

Chloë Grace Moretz (‘The Peripheral’, ‘Greta’, ‘The Miseducation of Cameron Post’), is een getalenteerde en veelzijdige actrice en heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd in verschillende genres, in zowel onafhankelijke als studiofilms. Gedurende haar carrière speelde Moretz in een aantal films en televisieseries, waaronder ‘Hugo’, ‘Dark Shadows’, ‘Kick-Ass’ en vertolkte ook de stem van Nimona in film ‘Nimona’, en als Wednesday Addams in de animatiefilms ‘The Addams Family’ en ‘The Addams Family 2’.

De Grammy Award®-winnende artiest, Golden Globe®- en Emmy®-genomineerde acteur Anthony Ramosspeelde onlangs in ‘Twisters’ naast Glen Powell en Daisy Edgar-Jones, en was ook te zien in ‘Transformers: Rise of the Beasts’. Hierna zal Ramos de hoofdrol spelen in Marvels ‘Ironheart’-serie voor Disney+. Het is zojuist aangekondigd dat hij de hoofdrol zal spelen in Kathryn Bigelows volgende film bij Netflix, naast Ryan Murphy’s ‘The Beauty’ voor FX, waarvan hij ook uitvoerend producent zal zijn.

Isabel May is een actrice in film en televisie, het meest bekend om haar rol als Elsa Dutton in Taylor Sheridans ‘1883’, die ze opnieuw vertolkte in het vervolg ‘1923’. May speelde ook een hoofdrol in de Netflix-serie ‘Alexa & Katie’ en had een terugkerende rol in ‘Young Sheldon’ voor CBS. Ze zal ook de hoofdrol spelen in de speelfilm ‘Falling’.

Manny Jacinto speelde onlangs de rol van Qimir/The Stranger in de serie ‘The Acolyte’, de film ‘Cora Bora’ naast Meg Stalter, de romantische komedie ‘I Want You Back’ van Prime Video, Hulu’s ‘Nine Perfect Strangers’ met Nicole Kidman en ‘The Good Place’. Hierna speelt hij tegenover Jamie Lee Curtis en Lindsay Lohan in ‘Freakier Friday’.

Lukas Gage is bekend van zijn rollen in de televisieseries ‘The White Lotus’ en ‘Euphoria’, beide voor HBO. Hij speelde ook in een aantal films, waaronder ‘Assassination Nation’ en ‘How to Blow Up a Pipeline’ naast Jake Gyllenhaal. Hierna zal Gage de hoofdrol spelen in ‘Companion’ van New Line Cinema, die in 2025 uitkomt.

Billie Lourd is een actrice die bekend is van haar werk in ‘Scream Queens’ en ‘American Horror Story’. Ze speelde ook in ‘Star Wars: The Last Jedi’ en ‘The Rise of Skywalker’, ‘Booksmart’ van Olivia Wilde en ‘Ticket to Paradise’ naast Julia Roberts en George Clooney. Lourd zal binnenkort te zien zijn in Gia Coppola’s ‘The Last Showgirl’.

Het is ondertussen een publiek geheim dat Joker: Folie à Deux flink aan het floppen is. Na twee weken heeft de sequel slechts $51,5 miljoen in de VS en $165 miljoen wereldwijd opgebracht – ter vergelijking: voorganger Joker had na enkele dagen al $96,2 miljoen in de VS verdiend.

Met een productiebudget van $200 miljoen en $100 miljoen aan marketingkosten moet de film minstens $375 miljoen opbrengen om break-even te draaien. Het verlies wordt nu geschat tussen de $150 een de $200 miljoen, een van de grootste financiële tegenvallers van het jaar met andere woorden.

Een Warner-woordvoerder spreekt alle berichten tegen – ‘De film speelt nog steeds in de zalen en moet in China nog uitkomen.’ – maar feit blijft dat zowel critici als publiek de film uitspuwen, getuige de lage score op Rotten Tomatoes en de teleurstellende CinemaScore. Vooral het musicalaspect lijkt niet in de smaak te vallen. 

Bron: Dark Horizons

 

De Iraans-Deense cineast Ali Abbasi schetst in het derde deel van zijn officieuze monstertrilogie – Border en Holy Spider gingen vooraf – de relatie tussen een jonge Donald Trump en de corrupte advocaat Roy Cohn alias The Godfather of Dark Politics. Wie zijn geschiedenis een beetje kent, weet dat Abbasi geen onzin verkoopt.

De film toont de vreselijke erfenis van Roy Cohn (Jeremy Strong), de homofobe homoseksueel die onder meer Joseph McCarthy in zijn jacht op vermeende communisten bijstond. Trump (Sebastian Stan) was diep onder de indruk van deze paradoxale man omdat hij met alles wegraakte. Abbasi toont dat wat Trump vandaag de dag zegt en doet, teruggaat naar de aanpak van de gewetenloze, hypocriete Cohn.

The Apprentice is een bewust politieke film die balanceert tussen docufictie en satire. Abbasi blijft grotendeels bij de feiten en als hij dat niet doet, steunt hij op getuigenissen. Opvallend is dat hij Trump nooit belachelijk maakt, hij stelt hem zelfs vrij intelligent voor. De film entertaint omdat hij vol gitzwarte humor zit. De dialogen zijn spits, vooral die van Cohn. En er zijn ook visuele grapjes. Zo rijst de Trump Tower uit de grond nadat Trump zijn vrouw heeft verkracht.

Stan is prima als Trump, maar het is Strong die de show steelt. Hij is perfect gecast en verdient een Oscar voor een van de beste vertolkingen van het jaar. Sommigen zullen misschien struikelen over de (video)look. Abbasi vertelde daarover: ‘Ik las een review waarin de journalist mijn film vergeleek met a shitty tv-movie. Hij heeft gelijk.’

Absolute must-see!

>>Klap

Iraans-Deens regisseur Ali Abbasi toont hoe een jonge Donald Trump (Sebastian Stan) een mentor vond in Roy Cohn (Jeremy Strong), de corrupte advocaat die Joseph McCarthy nog had bijgestaan. Een satirisch docudrama dat een mooie aanvulling vormt op Citizen Cohn met James Woods.

Regie Ali Abbasi
Cast Sebastian Stan, Jeremy Strong, Martin Donovan
Speelduur 2u03
Vanaf 16 oktober in de bioscoop

Julie zwijgt, de eerste langspeelfilm van Leonardo Van Dijl, valt geen klein beetje op. De film werd geselecteerd voor de Semaine de la Critique-sectie in Cannes, waar hij verschillende prijzen won. En ondertussen is hij de Belgische Oscarinzending. Tegelijk gaat het om een bescheiden film, die het vooral moet hebben van zijn subtiele vertelling.

Centraal staat Julie, een jong tennistalent waarvan iedereen weet dat ze het nog ver gaat schoppen. Maar dan wordt haar coach plots op non-actief gezet. Er is ‘iets’ gebeurd, maar wat wordt niet verteld, buiten het verband met de zelfmoord van een ander tennisster. Julie, die nauwe contacten had met haar coach, wordt gevraagd om haar ervaringen met de man te delen. Dat weigert ze echter.

Narratief gebeurt er niet heel veel, maar Van Dijl schept wel een onderhuidse spanning via zijn regie, daarbij geholpen door de kaders van wonder-director of photography Nicolas Karakatsanis. De regisseur scoort ook met de casting van Tessa Van den Broeck. Dat zij echt goed kan tennissen, maakt haar personage des te geloofwaardiger.

De film heeft wel een paar zwakheden. Ruth Becquart, die meeschreef aan het scenario, en Koen De Bouw spelen mee, maar hebben amper iets te doen. Daarnaast blijft een echt sterke climax uit. Een beetje spijtig voor een film die negentig minuten lang intrigeert.

>>Klap

MeToo-drama van Belgisch scenarist-regisseur Leonardo Van Dijl over een jonge tennisbelofte die weigert te getuigen over de eventuele misstappen van haar coach. À la de documentaire Athlete A en de fictiefilm The Assistant.

Regie Leonardo Van Dijl
Cast Tessa Van den Broeck, Laurent Caron, Koen De Bouw
Speelduur 1u37
Vanaf 16 oktober in de bioscoop

De lowbudgethorrorfilm Terrifier 3 heeft dit weeekend in de VS de eerste plaats aan de box office behaald met een indrukwekkende opbrengst van $18,3 miljoen, De threequel die zo’n $2 miljoen heeft gekost kreeg bovendien goede recensies en een fraaie B CinemaScore van het publiek

In vergelijking doet de grote studiofilm Joker: Folie á Deux het erbarmelijk. In het tweede weekend daalde de opbrengst met 82% naar $7,1 miljoen, wat het een van de grootste dalingen ooit maakt voor een studiofilm. Internationaal viel de film ook flink terug met een daling van 70%. Wereldwijd bedraagt de totale opbrengst momenteel $165,3 miljoen opleverde, ver van de $450 miljoen die nodig is om break-even te draaien.

Ondertussen doet Dreamworks’ The Wild Robot het goed, met $24,1 miljoen uit 55 landen en een wereldwijd totaal van $148 miljoen. In de VS staat de animatiefilm op de tweede plaats met $13,45 miljoen in zijn derde weekend.

Bron: Dark Horizons