Deze maand in Vertigo
Julie zwijgt
Op het veld met Leonardo van Dijl
Waarom Wettelen
Dimitri Verhulst over de regiestoel
Milano
In de marge met Christina Vandekerckhove
Lees online
Het buitenbeentje Edward wil met een schone lei beginnen. Hij laat een gezichtsreconstructie uitvoeren. Wanneer hij een theatervoorstelling bijwoont dat op hem gebaseerd is, wordt hij geobsedeerd door de acteur die hem vertolkt.
Op dinsdag 26 november organiseert Vertigo met dank aan Paradiso een avant-première van de Sebastian Stan-festivalhit A Different Man in Cinema Lumière Mechelen.
Wil jij kans maken op een duoticket? Dan heb je de volgende mogelijkheden:
Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op X, Instagramen/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!
Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.
Filmfestival Oostende gaat SUPER NATURAL met Master Charlotte Vandermeersch en kondigt de wereldpremières van Vlaamse films ‘Soft Leaves’ en ‘Like They Walk On The Moon’ aan.
Filmfestival Oostende (FFO) viert zijn zeventiende editie van 31 januari tot 8 februari 2025 en verwelkomt actrice en regisseur Charlotte Vandermeersch als Master. Met haar thema SUPER NATURAL verkent Vandermeersch de relatie tussen natuurlijke en bovennatuurlijke krachten, en hoe deze thema’s zich vertalen naar cinema.
Naast de Vlaamse openingsfilm ‘Comeback’ van Jan en Raf Roosens, maakt FFO nog twee wereldpremières bekend: ‘Soft Leaves’, het intieme langspeeldebuut van Miwako Van Weyenberg en de documentaire ‘Like They Walk On The Moon’, waarin kapitein Wim Opbrouck de wonderen van de Noordzee verkent.
Elk jaar zet Filmfestival Oostende (FFO) een Vlaams talent in de kijker dat bijdraagt aan het succes van de Belgische audiovisuele sector. De Master kiest een thema dat zich vertaalt in een selectie van hun favoriete films, en geeft daarmee zowel klassieke als minder voor de hand liggende films een plek in het programma. De Master van FFO25 is actrice en regisseur Charlotte Vandermeersch.
Charlotte Vandermeersch (1983) is een veelzijdige artiest die haar plek zowel voor als achter de camera heeft gevonden. Ze heeft een indrukwekkende lijst van credits opgebouwd in zowel theater, film als televisie met onder andere ‘Loft’ (2008), ‘Turquaze’ (2009), ‘Wat Als?’ (2011-2013), ‘Red Sonja’ (2011), ‘Het Goddelijke Monster’ (2011), ‘Deadline 14/10’ (2012), ‘Salamander’ (2012-2013), ‘Deadline 25/5’ (2014), ‘, ‘Belgica’ (2016), ‘De premier’ (2016), ‘Het is ingewikkeld’ (2017-2019) en ‘Juliet’ (2024). In 2021 maakte ze samen met Felix van Groeningen een verfilming van het boek ‘De acht bergen’. Haar regiedebuut werd bekroond met de Juryprijs op het filmfestival van Cannes.
“De diversiteit in mijn werk geeft me enorm veel ademruimte, en daar ben ik heel dankbaar voor,” vertelt Vandermeersch. “Ik kom al jaren naar FFO, maar ik had nooit gedacht dat ik Master zou worden. Toen Peter (Craeymeersch, algemeen directeur FFO, red.) mij vroeg, was ik dan ook heel blij en ontroerd. Vanuit die verwondering ben ik erin gesprongen en heb ik mijn best gedaan om er écht iets moois van te maken.”
Met haar thema SUPER NATURAL verkent Vandermeersch de relatie tussen enerzijds het bovennatuurlijke en anderzijds zeer natuurlijke. Het gaat over natuur in de breedste zin van het woord. Het gaat niet enkel om de landschappen om ons heen, maar ook om het leven in al zijn facetten, ons bewustzijn, het mens-zijn met alle gevoeligheden, gedachten en fantasieën. Charlotte ontvouwt het thema in een Masterselectie van acht films, die er niet voor terugdeinzen om bigger than life te zijn, soms op een poëtische manier, soms via humor, soms puur beeldend, soms heel erg rauw of net vreemd en ongrijpbaar:
“Ik wind er geen doekjes om, de meeste films hebben een serieuze hoek af. In ‘Forrest Gump’ is dat bijvoorbeeld op hartverwarmende, bijna naïeve wijze, maar er kan even goed een horrorelement in zitten of iets wat ons rationele denken overstijgt, zoals bij ‘Under the Skin’ of ‘Let the Right One In’. Een film als ‘Monos’ is dan weer héél zintuiglijk, het overlevingsinstinct van de personages doet je eigen bloed stromen en je lijkt de hitte en de vochtigheid van de jungle door het scherm heen te voelen. Ik vind het belangrijk om die niet te vatten kracht van de natuur voelbaar te maken, en hoe de mens zich daartoe tracht te verhouden, zoals in ‘Embrace of the Serpent’. Deze films zijn als tochten naar een andere wereld. Ze verwonderen. En in de grijze zone tussen film en realiteit, tussen jouw en mijn waarheid, tussen natuur en het bovennatuurlijke, that’s where the magic happens.”
Het thema verkent de grenzen van wat we rationeel mogelijk achten en biedt daarbij zowel escapisme als reflectie voor de bezoekers. Volgens Vandermeersch kan cinema voel- en zichtbaar maken, wat anders maar moeilijk een taal vindt:
“Deze editie is een levenslustige uitnodiging tot het geloven in de kracht van je eigen aanvoelen en fantasie. Ontsnap mee naar andere oorden, en misschien bekijk je je eigen realiteit nadien wel met andere ogen.”
Artistiek directeur Peter Craeymeersch is bijzonder verheugd om Charlotte Vandermeersch als Master van deze editie te verwelkomen:
“Charlotte daagt ons met haar thema uit om anders naar film en onze plaats in de natuur te kijken. We zijn ervan overtuigd dat ze vanuit haar visie ons publiek zal weten te verrassen met verhalen die zowel verwonderen als raken. Ook in onze selectie zullen heel wat films terug te vinden zijn waar zowel debutanten als gevestigde waarden thema’s als persoonlijke kracht, fantasie en het zelf beschouwende centraal zetten”
De zeventiende editie van FFO belooft opnieuw met een knal uit de startblokken te schieten. Na drie uitverkochte zalen voor de openingsfilm met ‘Comeback’ van Jan en Raf Roosens, wordt nu ook een extra vertoning toegevoegd in De Grote Post. De film brengt een indrukwekkende cast samen met Veerle Baetens en haar dochter Billie-Louise Vlegels, die samen met Gorik van Oudheusden (aka Zwangere Guy) haar acteerdebuut maakt.
Daarnaast introduceert FFO de wereldpremières van twee bijzondere films: ‘Soft Leaves’, het langspeeldebuut van Belgisch-Japanse regisseur Miwako Van Weyenberg, en de documentaire ‘Like They Walk On The Moon’, waarin veelgeprezen acteur, muzikant en beeldend kunstenaar Wim Opbrouck een verfrissende kijk geeft op de wonderen van de Noordzee.
‘Soft Leaves’ vertelt het verhaal van Yuna, een ingetogen tiener die steun vindt bij haar vader, Julien, een coach in het hoogspringen. Wanneer Julien ernstig ten val komt en in het ziekenhuis belandt, staat Yuna er alleen voor met haar oudere broer Kai. Hun leefwereld komt onder druk te staan als hun Japanse moeder en halfzusje naar België komen om voor hen te zorgen.
Miwako Van Weyenberg schetst een intiem portret, waarin jonge actrice Lill Bertelootovertuigt met haar vertolking van een meisje op zoek naar haar identiteit. Geert Van Rampelberg neemt de rol van haar vader op zich. ‘Soft Leaves’ is geselecteerd voor de SOON!-competitie, die nieuwe filmmakers in de spotlight zet met hun eerste of tweede film. De wereldpremière vindt plaats op zondag 2 februari in Kinepolis Oostende.
Wat krijg je als je een concertfilm laat samenvloeien met een documentaire over de wonderen van de Noordzee én een nieuwe interpretatie van de klassieker Moby Dick? Vuurwerk! Kapitein Ahab van dienst is Wim Opbrouck, zijn witte walvis is het ‘Poco Adagio’ uit symfonie nr. 3 van Camille Saint-Saëns. De West-Vlaamse acteur, muzikant en theatermaker wil deze orgelsymfonie door het orkest van Brussels Philharmonic laten uitvoeren… op zee. Het podium wordt de zandbank voor de kust, die tijdens de herfst en lente-equinox een uurtje boven water komt. Zullen Opbrouck en zijn muzikanten in hun opzet slagen? Of blijft het orkest spelen terwijl hun Titanic langzaam maar zeker zinkt?
‘Like They Walk On The Moon’ van regisseur Frederik Carbon biedt een poëtische en visueel indrukwekkende kijk op de Noordzee en volgt een klassiek orkest dat midden in de natuur de strijd aangaat met de elementen om hun muzikale visie tot leven te brengen. Vanwege deze sterke beeldkracht is de film geselecteerd voor de LOOK!-competitie, waarin de nadruk ligt op de unieke ‘look’ die de kijkervaring op het grote scherm naar een hoger niveau tilt.
Naast de wereldpremière op zaterdag 1 februari organiseert FFO op woensdag 5 februari een exclusieve VIP-vertoning van ‘Like They Walk On The Moon’ in De Grote Post in aanwezigheid van Brussels Philharmonic. Na de film zijn gasten uitgenodigd voor een walking dinner, met volop mogelijkheden om te netwerken.
De volledige programmatie wordt bekendgemaakt op donderdag 19 december. De ticketverkoop start op 20 december.
Zin om FFO25 zorgeloos te beleven? Stel dan je eigen filmavontuur samen met de festivalpas aan een voordelige prijs. De pas geeft je onbeperkt toegang tot de volledige selectie van films op het festival.
Meer informatie & de aankooplink via filmfestivaloostende.be/nl/ticketinfo.
Op vrijdag 7 februari vieren De Ensors voor de vijftiende keer het talent van de Vlaamse audiovisuele sector. De Ensors sluiten perfect aan bij het DNA van Filmfestival Oostende, dat vanaf zijn ontstaan steeds ruim aandacht schonk aan talent van eigen bodem.
Zoals al gecommuniceerd werd de stemprocedure voor de komende editie verder verfijnd. De eerste ronde blijft ongewijzigd en verloopt zoals bij eerdere edities. In de tweede ronde stemmen de vakgroepen voortaan over alle vakgebonden Ensors (Muziek, Geluid, Make-up, Kostuum, Art-Direction, DOP, Montage, Scenario Film, Scenario Fictie-Serie, Acteerprestatie in een Hoofdrol (Film), Acteerprestatie in een Hoofdrol (Fictie-Serie), Acteerprestatie in een Ondersteunende Rol (Film), Acteerprestatie in een Ondersteunende Rol (Fictie-Serie), Regie Film en Regie Fictie-Serie). De voltallige Ensor Academie blijft beslissen over de ‘best of the best’ prijzen, met name Kortfilm, Jeugdfictie, Animatie, Documentaire, Fictie-Serie en Film.
Voorafgaand aan de uitreiking vindt op vrijdag 7 februari ook opnieuw Het Debat van De Ensors plaats. Hierbij wordt de klassieke, geijkte formule – waarbij ieder panellid een stelling naar voren brengt – verlaten. In de plaats daarvan beoogt De Ensorse een openhartig maar constructief gesprek tussen de vertegenwoordigers van de sector enerzijds, en anderzijds Vlaams minister van Cultuur Caroline Gennez en Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter (onder voorbehoud). Beide ministers staan alvast positief tegenover de vraag en het open debat, en willen graag ingaan op deze uitnodiging vanuit de sector. Het initiatief zou tevens het sluitstuk worden van de ruimere ‘Sectordag’ die Vlaams minister van Cultuur Caroline Gennez, Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter, het Departement Cultuur, Jeugd en Media, en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) jaarlijks organiseren voor de audiovisuele sector.
De combinatie Sectordag – Debat van de Ensors – Gala van de Ensors maakt de trip naar Filmfestival Oostende dan ook een niet te missen dag voor iedereen die betrokken is bij de sector.
Alle info over de uitreiking en meer details over het programma vind je via www.ensors.be.
Als het lot de verveelde muziekleraar JJ samenbrengt met de vrienden Naoise en Liam Óg, blijkt dit het begin van een ongekende Ierse hiphopact. Rappend in hun moedertaal breekt het rebelse raptrio Kneecap door en worden ze al snel het boegbeeld van een burgerrechtenbeweging die als doel heeft de Ierse taal te redden.
Terwijl de discussie hierover in de publieke arena losbarst, doen politie en politici hun uiterste best het anarchistische trio de mond te snoeren. In deze razend originele seks-, drugs- en hiphopbiopic speelt Kneecap zichzelf en laten ze een wereldwijde strijdkreet horen ter verdediging van hun cultureel erfgoed.
Op woensdag 20 november organiseert Vertigo met dank aan September Film een speciale screening van de Ierse hiphopfilm Kneecap in Cinema Zed Leuven. Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:
Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op X, Instagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!
Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.
Ridley Scott heeft 24 jaar na Gladiator dan toch een sequel kunnen maken. De verwachtingen waren hooggespannen, want destijds was het origineel een echte megahit. De immer onvermoeibare Brit (bijna 87) is er echter in geslaagd om een robuuste brok entertainment in elkaar te boksen, die minstens zo onderhoudend is als het origineel. Alleen de ruwe charme van Russell Crowe ontbreekt. Paul Mescal is ontegensprekelijk een fantastische acteur, maar een movie star is hij niet. Gelukkig is Denzel Washington ook van de partij. Maar daarover later meer.
Gladiator II begint zo’n twintig jaar na het einde van zijn voorganger. Lucius (Paul Mescal), de zoon van Maximus’ ex-geliefde Lucilla (Connie Nielsen), leeft in Afrika. Tijdens een Romeinse veroveringstocht onder leiding van generaal Marcus Acacius (Pedro Pascal) wordt hij echter gevangengenomen en verkocht aan gladiatoreneigenaar Macrinus (Washington). Lucius zweert zich te zullen wreken op de generaal omdat deze verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw. Acacius heeft het op zijn beurt gehad met de decadente keizers Geta en Caracalla, en zoekt een manier om Rome te bevrijden van de tirannieke broers.
In de Gladiator-franchise moet je niet op zoek naar historische correctheid, het zijn dure genrefilms uit Hollywood met eenvoudig verhaaltjes. Scott heeft echter alles op alles gezet om van deze sequel een amusant peplumspektakel te maken voil memorabele actiescènes. Heerlijk is de sequentie waarin de gladiatoren vechten met woeste apen of de zeeslag in het Colosseum, waarbij haaien rond de schepen cirkelen. Het is allemaal op het ridicule af, maar ook uiterst entertaining.
In dit soort cinema verwacht je misschien geen grote verrassingen. Toch voeren Scott en de zijnen met Macrinus een ongewoon complex personage op. Het personage heeft niet alleen de beste dialogen, maar ook de interessantste character arc. Washington steelt dan ook de show als de echte ster van Gladiator II. Zijn vertolking alleen al is een bioscoopticket waard.
>>Klap
Oude knar Ridley Scott brengt met deze sequel over gladiatortalent Lucius (Paul Mescal) een moderne ode aan de peplumspektakels van weleer. Voor fans van Spartacus, Barabbas en uiteraard de originele Gladiator.
Regie Ridley Scott
Cast Paul Mescal, Denzel Washington, Pedro Pascal
Speelduur 2u28
Vanaf 13 november in de bioscoop
Het 100e nummer van Vertigo, dat vanaf 4 december in de bioscopen en elders ligt, wordt de laatste papieren editie. Daarna zal het Vlaamse filmmagazine zich toeleggen op het uitbouwen van de digitale berichtgeving, het maximaliseren van de events en de opstart van een podcast.
‘Ik ga niet liegen: 2024 is heftig geweest’, aldus Vertigo-hoofdredacteur Steven Tuffin. ‘Het verlies van onze VAF-subsidies had er vorig jaar reeds ingrijpend ingehakt. En hoewel de duizelingwekkende steun van een grote groep lezers en spelers uit de Vlaamse filmsector ons sterkten om verder te doen, is het totaalplaatje niet langer behapbaar. De laatste maanden combineerde ik mijn Vertigo-taken zelfs met een tijdelijke opdracht om toch verder te kunnen doen.’
Omdat de gedrukte magazines voor het grootste deel van de kosten zorgen, werd er gekozen om deze tak van het Vertigo-verhaal stop te zetten. Online zal er echter nog steeds keihard worden ingezet op het publiceren van filmnieuws, artikels en video’s. Daarnaast is het de bedoeling dat het aantal events exponentieel toeneemt. En last but not least: Vertigo begint een podcast.
‘Natuurlijk vind ik het ontzettend jammer dat we genoodzaakt zijn om met print te stoppen’, aldus Tuffin. ‘Des te meer omdat ik had gehoopt op een constructieve dialoog met het VAF nadat een recente universitaire studie naar filmexploitatie in Vlaanderen een expliciete aanbeveling inzake een filmmagazine bevatte. Nu die hoop ijdel blijkt, kiezen we de vlucht vooruit. Samen met een jonge superkracht – waarover binnenkort meer – ga ik alles op alles zetten om ons digitale luik te verbeteren, te verjongen en te vernieuwen. Via extra events gaan we onze reputatie van warmste filmclub van Vlaanderen nog meer eer aandoen. En met een wekelijkse podcast – die begin 2025 van start gaat – kunnen we tegelijk korter op de bal spelen en meer in de diepte gaan. Of om het andermaal met de woorden van Buzz Lightyear te zeggen: to infinity and beyond!’
De opnames van ‘Nachtvlinders’ gingen in oktober van start. De hoofdrollen zijn voor Aimé Claeys, Maaike Neuville en Matteo Simoni. Daarnaast zien we ook Sachli Gholamalizad en Carry Goossens terug in belangrijke bijrollen.
De regie van deze nieuwe Vlaamse thriller is in handen van Indra Siera (‘Oud België’, Professor T.), naar een scenario van Christophe Dirickx (‘This is not a Murder Mystery’) en Nele Meirhaeghe (‘Black’, “De Twaalf – de Assepoestermoord’).
De productie is in handen van Peter Bouckaert & Nathalie Van Schelvergem voor Eyeworks Film & TV Drama en is gebaseerd op de film-noir roman “Le monte-charge” van de Franse succesauteur Frédéric Dard. ‘Nachtvlinders’ wordt volgend najaar in de Vlaamse bioscoopzalen verwacht.
Synopsis:
Na het uitzitten van zijn gevangenisstraf wil Dylan (Aimé Claeys) kappen met zijn verleden. Omwille van een openstaande schuld wordt hij echter gedwongen tot een laatste inbraak in de populaire Brasserie Papillon. Hij ontmoet er de mysterieuze Margot (Maaike Neuville). Door hun ontmoeting krijgen ze ongewild elkaars lot in handen. Maar geen van beiden houdt rekening met Tonio (Matteo Simoni), de flamboyante kelner van Papillon. Hun paden kruisen elkaar tijdens 1 dramatische nacht die hun levens voorgoed zal veranderen.
1985, tijdens de kerstdagen in een stadje op het Ierse platteland. Een kolenarbeider stoot op een geheim dat hem dwingt zijn eigen verleden en de medeplichtige zwijgzaamheid van zijn stadje onder ogen te zien.
Op maandag 18 november organiseert Vertigo met dank aan Kinepolis Film Distribution een avant-première van Cillian Murphy-drama Small Things Like These in Kinepolis Antwerpen in aanwezigheid van regisseur Tim Mielants.
Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:
Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op X, Instagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!
Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.