Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

17.08.2023

Oud promomateriaal Film Fest Gent krijgt tweede leven als nieuwe merchandise

door Vertigo

Onder de noemer FFG Remake laat Film Fest Gent in zijn jubileumjaar (50ste editie van 10-21 oktober 2023) merchandiseproducten ontwikkelen uit gebruikte promotiematerialen. Studenten Industrieel Productontwerpen van Howest geven gedateerde vlaggen, roll-updoeken en oud papier een tweede leven als tassen, documenthoezen, bloempotten en notitieboekjes. Het project wordt begeleid door het Gentse designlabel Volmaakt, het Vlaamse kennis- en expertisecentrum voor circulair sociaal design.

Film Fest Gent (of kortweg FFG) viert in 2023 zijn 50ste editie: een verjaardag die gepaard gaat met een nieuwe huisstijl, en dus onvermijdelijk met een restant aan promotiematerialen in de vorige stijl. In plaats van deze materialen weg te gooien, kiest FFG ervoor om ze een tweede leven te geven. Zo kan het festivalpubliek straks – via deze unieke merchandise – een stukje tastbare filmfestivalgeschiedenis mee naar huis nemen.

Circulair traject

In januari 2022 startte Film Fest Gent de zoektocht naar een circulaire toepassing voor de resterende promotiematerialen. Samen met Volmaakt, dat als designlabel de verbinding maakt tussen ontwerpers en de sociale economie, viel de keuze al snel op jonge ontwerpers.

Zo kwamen beide partners bij de opleiding Industrieel Productontwerpen van de hogeschool Howest terecht. In september 2022 ging het traject van start. Negentig studenten gingen aan de slag met restmaterialen van voorbije festivalcampagnes: oud papier, zetelhoezen, banners, fotowall-doeken, enzovoort.

Uit de door de studenten voorgestelde prototypes (november 2022) werden er vier geselecteerd om verder te laten ontwikkelen tot eindproduct. Dit proces werd begeleid door Volmaakt, dat samen met de maatwerkbedrijven DBSE (Dienstenbedrijf Sociale Economie van de Stad Gent en OCMW Gent) en FPC Gent (Forensische Psychiatrische Centra) de producten op punt zette voor kleinschalige productie.

Unieke objecten

De vier circulaire objecten, ontwikkeld door IPO-studenten, zullen uniek zijn: elke tas, bloempot, hoes of notaboekje zal er anders uitzien, gezien het gerecycleerde karakter.

De producten, die momenteel in productie zijn, zijn de volgende:

Bloempot ‘Master Gardener Pot’ – gemaakt van roll-upbanners (pvc-doeken)
‘Master Gardener Pot’ verwijst naar de film Master Gardener van de onverbeterlijke filmauteur Paul Schrader, die op Film Fest Gent 2022 te zien was. De film brengt de zoektocht naar verlossing voor een verloren ziel, meer bepaald een nauwgezette tuinman, in beeld.
Ontwerpers: August Verstraete, Victor Verheyden, June Reynaert, Sara Verleyen

Documentenhoes ‘Documenteur’ – gemaakt van roll-upbanners (pvc-doeken)
‘Documenteur’ verwijst naar Agnès Varda’s Documenteur, een meditatieve film over stedelijk isolement. De film werd in 2006 getoond tijdens het filmfestival van Gent. Dat jaar werd Agnès Varda ook geëerd met een Joseph Plateau Honorary Award.
Ontwerpers: Lien Becuwe, Lawrence Tahmaseb

Notebook ‘Second Script’ – gemaakt van enveloppes en presentatiemappen
‘Second Script’ verwijst naar het hergebruiken van materiaal, in filmtermen kan het bijvoorbeeld gaan om een script. Second Script, gemaakt uit onder andere oude presentatiemappen, enveloppen en briefpapier van Film Fest Gent, belichaamt dit concept.
Ontwerper: Siska Derveaux

Banner pack ‘What’s in the Bag’– gemaakt van roll-upbanners (pvc-doeken)
‘What’s in the Bag’ is een verwijzing naar de iconische eindscène van de film Seven, waarin een schokkende onthulling wordt gedaan.
Ontwerper: Simon de Haas

Naast de Howest-studenten hebben ook twee ontwerpers van Volmaakt de kans gekregen om mee te werken aan FFG Remake. Zij hebben volgende producten ontwikkeld:

Tasje ‘Bloody Nose, Empty Pockets’ –gemaakt van vlaggen en meshdoeken
‘Bloody Nose, Empty Pockets’ verwijst naar de gelijknamige film van de broers Bill en Turner Ross, in 2020 te zien tijdens Film Fest Gent. In dit toogverhaal spreken ze met dubbele tong: enerzijds omdat de Amerikaanse filmbroeders hun observerende camera’s laten lopen tijdens de laatste dag van de iconische dive bar Roaring Twenties in Las Vegas, om er vroege vogels te kunnen spotten die menen dat “de bourbon in je Cola het beste is aan wakker worden”. Anderzijds omdat niets van deze doorzopen café-avond echt is: de stamgasten zijn acteurs of muzikanten.
Ontwerper: Dina De Pauw

Tas ‘Silver Screen Bag’ – gemaakt van meshdoeken
‘Silver Screen Bag’ hint naar een essentieel onderdeel van Film Fest Gent: het grote scherm.
Ontwerper: Agnese Kivleniece

Finaal zal Film Fest Gent dankzij dit project kennis verwerven om ook in de toekomst almaar gerichter promotiematerialen te bestellen en restmaterialen bij te houden na een afgesloten festivalcampagne.