Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

18.12.2025

Oscaruitreiking vanaf 2029 wereldwijd gratis live op YouTube gestreamd

door Vertigo

De Academy of Motion Picture Arts and Sciences verhuist de Oscaruitreiking vanaf 2029 exclusief naar YouTube. Dat blijkt uit een meerjarige overeenkomst die ingaat met de 101ste ceremonie en loopt tot en met 2033. Tot en met 2028 blijven de Oscars te zien op ABC, waar de ceremonie al decennialang wordt uitgezonden.

Onder de deal worden de Oscars wereldwijd gratis live gestreamd op YouTube, inclusief rode loper, backstagecontent en het Governors Ball. In de Verenigde Staten zal de uitzending ook beschikbaar zijn via YouTube TV. Reclame blijft onderdeel van de uitzending. Volgens betrokkenen wil de Academy via YouTube inspelen op een steeds internationaler publiek, met onder meer meertalige audiotracks en uitgebreide ondertiteling.

“We zijn bijzonder verheugd over deze veelzijdige, wereldwijde samenwerking met YouTube als toekomstig thuis van de Oscars en onze Academy-programmering doorheen het jaar,” verklaarden Academy-CEO Bill Kramer en Academy-president Lynette Howell Taylor gezamenlijk. Volgens hen biedt het platform ongeziene mogelijkheden om cinema wereldwijd te vieren en nieuwe generaties filmmakers te bereiken, zonder de historische erfenis van de Oscars uit het oog te verliezen. YouTube-CEO Neal Mohan benadrukte op zijn beurt het culturele belang van de Oscars en sprak over een samenwerking die zowel creativiteit als filmbeleving moet inspireren.

De Academy was al het grootste deel van 2025 op zoek naar een nieuwe uitzendrechtenovereenkomst. Naast traditionele spelers als Disney/ABC en NBCUniversal meldden zich ook minder voor de hand liggende kandidaten, waaronder Netflix. Uiteindelijk zou YouTube een bedrag van meer dan negen cijfers hebben geboden, waarmee het de hoge achtcijferige voorstellen van Disney/ABC en NBCUniversal overtrof. Onder het vorige contract betaalde Disney naar verluidt ongeveer 100 miljoen dollar per jaar, maar dalende kijkcijfers maakten het concern terughoudender.

Binnen de sector zorgde de uitkomst voor verrassing. YouTube beschikt niet over dezelfde liveproductie-infrastructuur als klassieke omroepen of grote streamers, al krijgt het platform drie jaar de tijd om die op te bouwen. Tegelijk is het mogelijk dat de Academy bewust koos voor een partner die volledige creatieve controle laat. Spanningen met Disney/ABC over onder meer de lengte van de show, de volgorde van de prijzen en de keuze van hosts speelden daarbij al langer mee. Zonder vaste tijdslimieten kan de ceremonie voortaan elke vorm aannemen, zo stellen insiders.

Nog onduidelijk is wat er gebeurt met bestaande internationale distributiedeals, die de Academy bijkomende licentie- en advertentie-inkomsten opleverden. Ook de manier waarop kijkcijfers op YouTube gemeten zullen worden, roept vragen op. In tegenstelling tot lineaire televisie bestaat er geen eenduidige maatstaf, en de aandachtsspanne van het online publiek blijft een onzekerheid.

Feit is wel dat de Oscars op netwerktelevisie al jaren terrein verliezen. Zelfs het incident waarbij Will Smith in 2022 Chris Rock sloeg, leverde gemiddeld slechts 16,6 miljoen kijkers op. De editie van dit jaar haalde 18,1 miljoen kijkers, een verbetering, maar ver verwijderd van de piekjaren. In 1998 trok de ceremonie nog 57 miljoen kijkers, mede dankzij de massale populariteit van Titanic.

Voor Disney/ABC is het verlies van de Oscars minder pijnlijk dan een overstap naar een directe concurrent. Live-evenementen blijven een speerpunt voor de zendergroep, die recent de Grammy Awards binnenhaalde en in 2027 zowel de Super Bowl, de Grammys als de Oscars zal uitzenden. In een reactie benadrukte ABC trots te zijn op meer dan vijftig jaar samenwerking en keek het vooruit naar de laatste drie uitzendingen, inclusief de honderdste editie in 2028.

Toch roept de overstap vragen op over de toekomstige status van de Oscars. Zal de ceremonie dezelfde impact behouden op een platform dat vooral bekendstaat om creatorcontent? Tegelijk zien voorstanders de keuze als logisch: YouTube is nu al het meest bekeken streamingplatform ter wereld en zal tegen het einde van het decennium vermoedelijk alleen maar dominanter worden. In die zin past de Oscar-deal in een reeks structurele verschuivingen binnen de media-industrie, vergelijkbaar met het moment waarop Fox in 1994 zonder sportafdeling de NFL-rechten binnenhaalde en daarmee Fox Sports uitbouwde. Met deze zet onderstreept YouTube nog nadrukkelijker zijn ambities als volwaardige speler in live entertainment.