26.04.2022

Operation Mincemeat: Als oorlogsfilm vermomd romantisch drama met Colin Firth (recensie)

The Man Who Never Was (1956) van Ronald Neame vertelde het merkwaardige verhaal van een misleidingsoperatie van de Brits geheime dienst tijdens WO II. In die Britse spionageprent, die destijds een grote hit was, werd Operation Mincemeat gepimpt met nogal wat fictieve elementen om het geheel wat spannender te maken. Je zou verwachten dat John Madden (Shakespeare in Love) in deze nieuwe verfilming van de operatie een zeer accurate reconstructie zou bieden. Hij ging echter vooral een heel andere richting uit dan Neame.

In 1943 wilden de geallieerden Hitler doen geloven dat de invasie van zuidelijk Europa niet via Sicilië zou gebeuren, maar via Griekenland.  Een lid van de geheime dienst van de Britse zeemacht – niemand minder dan 007-brein Ian Fleming (Johnny Flynn) – bedacht een behoorlijk waanzinnig plan dat uitgevoerd moest worden door twee officieren: voormalig advocaat Ewen Montagu (Colin Firth) en piloot Charles Cholmondeley (Matthew Macfadyen). Het omvatte de creatie van een fictieve piloot, ene majoor William Martin, die zogezegd plannen over de invasie in Griekenland op zak had.

Madden beschikte over meer informatie dan Neame omdat bepaalde details over de operatie in 1956 nog geheim moesten blijven, maar ook Madden fictionaliseert. Vreemd genoeg gebruikt hij een driehoeksverhouding als ruggengraat van zijn film en functioneert de operatie zelf meer als canvas. Zijn scenariste Michelle Ashford verzon onuitgesproken gevoelens van Montagu voor zijn medewerkster Jean Leslie (Kelly Macdonald), die de officier in conflict brengt met Cholmondeley die verliefd is op dezelfde vrouw.

Dat is zeker een interessante ingreep, maar zo wordt wat een spionagefilm moest worden meer een romantisch drama. Ook de subtekst van het ‘regisseren’ van een fictieve wereld met een impact op de echte wereld had potentieel, maar uiteindelijk moet die uitsluitend die driehoeksrelatie ondersteunen.

Met een titel als Operation Mincemeat en een paar leuke knipogen naar de Bond-verhalen van Fleming voel je je als toeschouwer dan ook misleid. Je verwacht een spannend verhaal waaruit de schrijver later elementen zou puren voor zijn beroemde boeken, maar je krijgt een wat praatzieke en soms vervelende prent over mannen die hun emoties onder controle proberen te houden. Firth loopt de hele tijd met een bedrukt gezicht rond, niet omdat de geallieerden de oorlog dreigen te verliezen, maar omdat hij niet kan kiezen tussen zijn vrouw en zijn muze.

Hoe professioneel hij ook gemaakt is, Operation Mincemeat is te soft, te stijf – no sex please, we’re British – te oubollig en te zeurderig om echt indruk te maken. Madden had zijn film beter Montagu in Love genoemd.

John Madden (Shakespeare in Love) gebruikt in deze oorlogsfilm een Britse WO II-misleidingsoperatie als achtergrond van een driehoeksrelatie. Een semi-remake van de Britse klassieker The Man Who Never Was (1956).

Regie John Madden
Cast Colin Firth, Matthew Macfadyen, Kelly Macdonald
Speelduur 2u08