18.01.2023

Operation Fortune: Ruse de Guerre: Grappige Mission: Impossible-variant van Guy Ritchie en Jason Statham (recensie)

Hoewel Guy Ritchie in de slipstream van het succes van Quentin Tarantino enkele leuke gangsterkomedies maakte (Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch), heeft hij zich nooit kunnen profileren als een cineast met een eigen visie. Zoals Tarantino recycleert hij cinema uit een nabij verleden, maar waar de regisseur van Pulp Fictioneen unieke stijl wist te ontwikkelen, kwam Ritchie vaak niet verder dan duur uitziende maar holle B-films. Operation Fortune: Ruse de Guerre is daar een zoveelste voorbeeld van.

Ritchie plundert hier schaamteloos de Mission: Impossible-franchise met Jason Statham als Ethan Hunt van dienst, die de opdracht om uit te zoeken waarom een wapenhandelaar (Hugh Grant) een peperduur instrument, The Handle, heeft laten stelen door Oekraïense gangsters. Om in de nabijheid van de snoodaard te geraken, dwingt de spion een filmster (Josh Hartnett) om deel uit te maken van zijn team. De wapendealer is immers een enorme fan van de acteur.

Het idee om van de schurk een filmfan te maken, had best geestig kunnen zijn, maar Ritchie heeft nooit veel talent gehad op het vlak van komische situaties. Wat hij wel kan, is Londense gangstertypetjes scheppen en sarcastische dialogen schrijven. Daar valt in Operation Fortune echter weinig van te merken. Tenzij je nog verrast kan worden door de manier waarop The Stath zijn granieten kop bewegingloos houdt en zijn dialogen uitspuwt. Grant is de enige die een beetje geestig overkomt, maar ook hij presteert onder niveau omdat zijn personage een regelrechte karikatuur is.

Wanneer Hartnetts personage overtuigd moet worden dat hij als spion de belangrijkste rol van zijn leven speelt, denk je even aan het veel betere Bowfinger dat door een perfecte casting en een geweldige timing het ene lachsalvo na de andere scoorde. Ritchie is echter geen Frank Oz en laat bij gebrek aan echte humor Ocean’s Eleven-actie primeren. Ook op dat vlak scoort hij echter niet. Daarvoor is zijn aanpak te weinig subtiel en kan hij op geen moment tippen aan de berekende lichtvoetigheid van een Steven Soderbergh.

Guy Ritchie levert een komische versie van het Mission: Impossible-concept af met Jason Statham als de Ethan Hunt-achtige leider van een actieteam dat in de buurt van wapenhandelaar Hugh Grant tracht te komen. Doet ook een beetje denken aan de Ocean’s –films met elementen uit Bowfinger en After the Fox.

Regie Guy Ritchie
Cast Jason Statham, Hugh Grant, Aubrey Plaza
Speelduur 1u54