Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

02.02.2018

Dit zijn de openingsfilm en het programma van het Offscreen Film Festival 2018

door Vertigo

Het Offscreen Film Festival, de jaarlijkse afspraak voor liefhebbers van cutting edge-cinema en cultfilms, opent op woensdag 7 maart met “Revenge”, een stylistische tour-de-force verpakt in een bloedstollend grindhouse spektakel. Debuterend Frans filmmaakster Coralie Fargeat injecteert een hyper-gewelddadig exploitation genre, de rape & revenge film, met een stevige portie feminisme. Matilda Lutz speelt het sexy Barbie stereotype dat zich ontpopt tot een wraakengel, terwijl Kevin Janssens een overtuigende slechterik neerzet.

Deze film vormt de prelude voor een drie weken lange cinefiele schranspartij verspreid over Cinema Nova, Cinematek, Cinema RITCS, Bozar en een aantal andere locaties buiten Brussel. Meer dan zestig langspelers en een selectie korte films dingen naar de aandacht van het publiek. Van cultklassiekers over exploitationtitels tot hedendaags werk van onafhankelijke en authentieke filmmakers.

Het programma wordt verdeeld in verschillende secties. Onder de noemer Offscreenings presenteren we een selectie van maar liefst 15 premières. De cultfilms van morgen! Het zijn één voor één films die tegen de mainstream inzwemmen.Op het programma staan o.a. het ontroerende en originele spookverhaal “A Ghost Story” van David Lowery, de low-fi sci-fi van “The Endless” en de onthutsende en lugubere documentaire “Caniba” van de makers van “Leviathan.” Het Finse “Euthanizer”, een sociale satire verpakt in een grungy 70’s esthetiek, staat ook op het programma, evenals de Luxemburg-Belgische coproductie “Gutland” van Govinda Van Maele, een rurale film noir die muteert in duistere fantastiek.

En verder hebben we zowaar twee gevangenis- annex boksfilms: de ene (“Brawl In Cell Block 99”) is een brutale B-film van “Bone Tomahawk” regisseur S. Craig Zahler; de andere (“A Prayer Before Dawn”) een hyperrealistische afdaling in de hel van de Klong Prem Prison in Thailand. Onder de noemer Genre Cinema à l’Italiana verwelkomen we dit jaar twee regisseurs die hun sporen verdienden in het Gouden Tijdperk van de Italiaanse genrecinema. Enzo G. Castellari (°1938) leerde zijn stiel met het draaien van spaghettiwesterns en blikte in 1976 met “Keoma” één van de laatste grote klassiekers van het genre in.

Maar hij zal toch voor altijd verbonden blijven met een reeks gewelddadige politiefilms (“poliziotteschi”), waaronder pulp meesterwerken als “Street Law” (1973) en “The Big Racket” (1976). Bovendien was hij in de jaren tachtig de initiator van de post-apocalyptische science fiction à l’italienne met guilty pleasures als “1990, The Bronx Warriors” en “Escape From The Bronx”. Regisseur Sergio Martino (°1938) is samen met Mario Bava en Dario Argento een onbetwiste smaakmaker van de giallo, een Italiaans thriller genre getypeerd door brutale moorden, erotiek, gestileerde beelcomposities en opmerkelijke soundtracks. Tussen 1971 en 1973 regisseerde hij niet minder dan vijf gialli, waaronder de protoslasher “Torso” en het paranoide “All The Colors of the Dark” met Martino’s toenmalige muze, actrice Edwige Feneche, in de hoofdrol. Verder bekwaamde hij zich in het draaien van sexy komedies, politiefilms (“The Violent Professionals”, 1973) en een heuse kannibalenfilm (“Mountain of the Cannibal God”, 1978).

Hulde brengen we ook aan Belgiës meest subversieve filmmaker, Thierry Zéno, die in juni vorig jaar overleed. Deze pluridisciplinaire kunstenaar is vooral bekend als de regisseur van “Vase de noces” (1974), zijn enige langspeelfilm die nog niets aan kracht heeft ingeboet. Maar hij bleef eerst en vooral een begenadigd documentairemaker van o.a. “Des morts” (1976) en het etnografische “Chronique d’un village tzotzil” (1992). Een volledige retrospectieve van zijn werk loopt tijdens het festival in Cinematek, terwijl “Vase de noces” in Bozar wordt vertoond.

Een grote hap in het programma wordt ingenomen door het thematisch retrospectief, Vampires Suck! Er is geen subgenre van de horror zo vaak versleten en aan bloedarmoede onderhevig, maar Offscreen kiest natuurlijk voor een selectie van bijzondere films die de geijkte genreconventies op zijn kop zetten en de clichés van knoflook en kruisbeelden doorbreken. Hyper-realistisch (“Martin” van George A Romero, 1977) , modern (“Let The Right One In” van Tomas Alfredson, 2008), exotisch (“Mr. Vampire” van Ricky Lau, 1985), hybride (“Near Dark” van Kathryn Bigelow, 1987) , ongewoon (“Ganja & Hess” van Bill Gunn, 1973) of compleet geschift (“Vampire’s Kiss” met Nicolas Cage, 1988): allen geven ze een unieke draai aan de vampierenmythologie. Naast terugkerende programmaonderdelen als Shortscreen (een selectie hedendaagse korte films) en Cineketje (een selectie korte films voor kinderen), hebben we tenslotte nog een kleine hommage aan Amerikaans animatielegende Ralph Bakshi die we kaderen we in een speciale filmavond in Cinema Nova over animatie voor een volwassen publiek. Bakshi zal door middel van een skype verbinding zijn controversiële en obscene cultklassiekers “Fritz The Cat” (1972) en “Heavy Traffic” (1973) “live” van een inleiding voorzien.

Voor een gedetailleerd overzicht van het programma is het nog een weekje wachten tot vrijdag 9 februari, wanneer het volledige festivalaanbod online te vinden is op www.offscreen.be.

Lees meer over: