24.01.2016
Openingsfilm 9e Offscreen Film Festival bekend
Het Offscreen Film Festival, de jaarlijkse hoogmis voor liefhebbers van cutting edge-cinema en cultfilms, opent op woensdag 2 maart met Evolution, de nieuwste film van Lucile Hadzihalilovic, een Frans-Belgische coproductie met prachtig camerawerk van Manu Dacosse.
Evolution is een mysterieuze, nachtmerrieachtige prent die zich afspeelt op een afgelegen eiland dat enkel bewoond wordt door vrouwen en kleine jongens. De jongens worden gedwongen om bizarre medische behandelingen te ondergaan. Deze heel zintuiglijke film vormt een nagenoeg naadloos tweeluik met Hadzihalilovics bevreemdende debuutfilm, Innocence uit 2004. Het is dan ook een uitstekende gelegenheid om deze unieke cineaste – die jarenlang een tandem vormde met Gaspar Noé, met wie ze Les Films de La Zone oprichtte en wiens Carne en Seul Contre Tous ze produceerde – uit te nodigen voor een hommage.
Hiermee wordt het startschot gegeven voor een filmmarathon van drie weken waarbij – verspreid over Cinema Nova, Cinematek, Cinema Ritcs, Bozar en een aantal andere locaties buiten Brussel – maar liefst 50 films worden vertoond die tegen de mainstream in zwemmen: van cultklassiekers over exploitationtitels tot hedendaags werk van onafhankelijke en authentieke filmmakers.
Die laatste categorie wordt gebundeld onder de noemer Offscreenings. De nieuwste films van bekende namen –11 Minutes van Jerzy Skolimowski, The Forbidden Room van Guy Maddin, Heart of A Dog van Laurie Anderson – schurken aan tegen de output van opvallende nieuwkomers waaronder de horrorwestern Bone Tomahawk van S. Craig Zahler met Kurt Russell, de surreële post-apocalyptische Ethiopische SF-film Crumbs van Miguel Llanso of het voor een Oscar genomineerde Embrace of the Serpent van Ciro Guerra, een hypnotiserende trip langs de Amazonerivier.
De retrospectieve Driving Miss Crazy zoomt in op het wel en wee van psychotische vrouwen in genrefilms. De filmselectie haalt haar inspiratie uit het boek van de Canadese journaliste, curator en auteur Kier-La Janisse, House of Pyschotic Women. Zij zal een aantal films inleiden. Bonafide klassiekers en zeldzame parels wisselen elkaar af in een selectie van een twintigtal films, verspreid over Cinema Nova en Cinematek. Op het programma o.a. Der Fan van Eckhart Schmidt (1982), Let’s Scare Jessica To Death van John Hancock (1971), Lizard In A Woman’s Skin van Lucio Fulci (1971), Ms .45 van Abel Ferrara (1981), Out of the Blue van Dennis Hopper (1980), Possession van Andrzej Zulawski (1981), Pretty Poison van Noel Black (1968), Repulsion van Roman Polanski (1965), Seance On A Wet Afternoon van Bryan Forbes (1964), Shock van Mario Bava (1977), Singapore Sling van Nicos Nikolaidis (1990), Sisters van Brian de Palma (1973) en Whatever Happened To Baby Jane van Robert Aldrich (1962).
Het festival biedt verder meer fraais zoals 42nd Street Forever, een conferentie en een avondvullend programma rond grindhouse en exploitation cinema, Cinema Bis Belge, een double bill uit de gouden jaren zeventig van een B-film, cultfilm en/of (s)exploitation prent van eigen bodem, en Shortscreen met de jaarlijkse selectie van bijzondere korte films.
Er staat nog veel meer op het programma, maar daarvoor is het nog even wachten tot donderdag 4 februari, wanneer het volledige festivalaanbod online te vinden is op www.offscreen.be.
Bron: Offscreen