Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

12.09.2015

Oostende 2015 onder de loep: Masaan

door Jimmy Van der Velde

Van 11 tot 19 september kan je andermaal aan de Vlaamse kust terecht voor het Filmfestival Oostende. Vertigo zet dagelijks een film uit het programma in de kijker aan de hand van een specifiek weetje, historisch feit en/of actueel thema dat de prent kenmerkt. Vandaag: Masaan van Neeraj Ghaywan.

India is niet enkel het land van kleurrijke Bollywoodproducties die baden in overdaad. Af en toe worden er ook al eens een sterke drama’s ingeblikt die hoge ogen gooien op het internationale filmfestivalcircuit. Neem nu Masaan, een film die twee romances volgt die worden gesaboteerd door de strikte Indische maatschappij.

De debuterende regisseuse Neeraj Ghaywan behandelt onder andere de verstikkende invloed van het Indische kastensysteem. Dat doet hij via een verhaal van een arme lijkenverbrander die stapelverliefd wordt op een meisje met een hogere sociale status. Hoe hevig de vlinders ook mogen fladderen tussen de twee, de druk van buitenaf blijft steeds aanwezig.

Het kastenfenomeen in India is eeuwenoud en heeft vele veranderingen doorstaan. Ook al heeft men de afgelopen honderd jaar geprobeerd om het leven van de laagste klassen dragelijker te maken, toch krijgt het land nog steeds zeer veel kritiek voor de sociale immobiliteit en economische ongelijkheid die er heerst. De plaatselijke overheid heeft het wettelijke kader proberen aanpassen – onder andere via de erkenning van bepaalde bevolkingsgroepen – ten voordele van de armen, maar kijkt er anderzijds ook nog op toe dat ze de teugels enigszins in de handen houden.

Het beklimmen van de sociale ladder in India is niet onmogelijk, maar nog steeds zeer moeilijk. Als je zowel tot een lage klasse behoort en een onaantrekkelijke baan uitoefent (zoals lijkenverbrander), wordt het helemaal een sisyfusarbeid.

Gelukkig heeft cinema nog steeds de kracht om een problematiek als deze in de schijnwerpers te zetten. Ghaywan doet dat via een intieme, klassieke benadering die enkele onaantrekkelijke aspecten van India blootlegt, maar ook plaats maakt voor een tikkeltje hoop.

De aankondiging van een intrigerend nieuw filmtalent? Laat het ons hopen!

Hier meer info!

https://www.youtube.com/watch?v=IVZzYa0MxM8

 

@TheJimeister