Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

30.09.2025

One Battle After Another breekt record maar stelt ook teleur aan internationale box office

door Vertigo

Paul Thomas Andersons One Battle After Another met Leonardo DiCaprio mis in Noord-Amerika van start gegaan met een openingsweekend van 22,4 miljoen dollar in 3.634 zalen. Internationaal kwam daar nog eens 26,1 miljoen bij, goed voor een globale opbrengst van 48,5 miljoen dollar.

Dat is zowel goed als slecht nieuws. PTA heeft nog nooit zo’n grote opening gescoord. Met een productiebudget boven de 130 miljoen dollar en marketingkosten van circa 70 miljoen dollarmoet de film echter wereldwijd zo’n 300 miljoen dollarhalen om break-even te draaien.

De R-rated actiekomedie, die bijna drie uur duurt en geen franchisebasis heeft, wordt positief onthaald door zowel critici (96% op Rotten Tomatoes) als publiek (CinemaScore “A”). Grote formaten als Imax leverden bovendien meer dan de helft van de Amerikaanse opbrengst.

Volgens analist David A. Gross (Franchise Entertainment Research) is het langetermijnpotentieel cruciaal: “De film heeft een kans winstgevend te worden als hij lang genoeg in de zalen blijft en sterk presteert in het buitenland.”

One Battle After Another zet opnieuw vraagtekens bij DiCaprio’s commerciële waarde. Martin Scorsese’s Killers of the Flower Moon (2023) met de steracteur opende met 23 miljoen dollar en eindigde op 158 miljoen dollar wereldwijd.