09.02.2022
Offscreen Film Festival onthult openingsfilm en programma 2022-editie
De 15e editie van het Offscreen Film Festival opent op woensdag 9 maart met The Innocents van Eskil Vogt, de ideale opener voor een festival dat aparte en buitengewone films in de kijker plaatst.
Geschreven en geregisseerd door de scenarist van Thelma en The Worst Person in the World verkent The Innocents op adembenemende wijze en met ijzingwekkende openhartigheid de eenzame, bevreemdende en soms onvoorstelbaar gewelddadige wereld van de kindertijd.
De vertoning is het begin van drie weken cutting-edge cinema en cultfilms. Het Offscreen Film Festival focust op bijzondere filmmakers en offbeat genres van over de hele wereld en presenteert een selectie van vijftig films die tegen de mainstream in zwemmen.
Het filmaanbod wordt verpakt in thematische programmamodules: naast een officiële sectie van premières en onuitgegeven films ligt de nadruk op retrospectieven en hommages.
Het volledige programma staat vanaf nu online op www.offscreen.be.
Hierbij een overzicht van de progammamodules van dit jaar:
Offscreenings: de premièresectie van het festival
Onder de noemer Offscreenings biedt Offscreen als vanouds een uitgekiende selectie van twaalf onuitgegeven films met genoeg potentie om zich te ontpoppen tot de cultfilms van morgen. The Innocents opent de premièresectie van het festival, Silent Night is de slotfilm.
Ondertussen komen Peter Strickland (Flux Gourmet) en Lucile Hadzihalilovic (Earwig) hun nieuwste voorstellen evenals de regisseur van Masking Threshold.
Het programma kleurt Belgisch met Zeria van Harry Cleven en Sans soleil van Banu Akseki en bevat nog meer fraais zoals Bull, Broadcast Signal Intrusion, Ultrasound, Sexual Drive en Mad God.
Plus als kers op de taart serveert Offscreen een keuze van de meest ongewone Belgische korte films van het jaar met Shortscreen.
Focus Hongkong: films ‘buiten categorie’ en Category III
Hongkong was ooit het Hollywood van het Oosten en speelde een sleutelrol in de verspreiding van Aziatische cinema naar het Westen. Befaamd omwille van genretradities voor een groot publiek (waaronder martial arts), was er ook plaats voor experiment, vernieuwing en het verleggen van grenzen.
Met een selectie van 18 onconventionele, baanbrekende en krankzinnige genrefilms – die getuigen van een levendige en gedurfd viscerale filmcultuur – richt Offscreen zich op Hongkong cinema ‘buiten categorie’.
Bijzondere aandacht gaat hierbij naar extreem gewelddadige, taboedoorbrekende en expliciete exploitatiefilms die sinds 1988 met een Category III rating werden toebedeeld.
Films zoals Ebola Syndrome, Naked Killer, The Heroic Trio, Full Contact, Taxi Hunter, Zu: Warriors of the Magic Mountain, Sex and Zen, The Cat, A Chinese Ghost Story en The Clones of Bruce Lee zullen het netvlies van de toeschouwer behagen dan wel teisteren.
Het fenomeen van de Category III films word op zaterdag 14 maart in Cinema Nova in zijn (cultuur)historisch perspectief geplaatst tijdens een internationale conferentie ‘HK Category III : past censorship? Sex, blood & politics in Hong Kong’ met enkele specialisten van het genre zoals Julien Sévéon, Calum Waddell en Victor Fan.
Eregast : Jeff Lieberman
In slechts drie films – Squirm uit 1976, Blue Sunshine uit 1977 en Just Before Dawn uit 1981 – zet cultregisseur en genrefilmmaker Jeff Lieberman een vlijmscherp portret neer van het Amerika van post-1968.
Lieberman doet wonderen met kleine budgetten waarbij hij solide scenario’s verbindt aan een buitengewone visuele vindingrijkheid. Met Remote Control uit 1988 injecteert hij het hyperindividualisme van de jaren 80 met een flinke dosis paranoia.
Jeff Lieberman is aanwezig tijdens het tweede festivalweekend en zal al zijn films van een inleiding voorzien.
Retrospectief H.P.Lovecraft en ‘cosmic horror’
Geïnspireerd door het succes van een serie als Lovecraft Country brengt Offscreen hommage aan de Amerikaanse schrijver H.P. Lovecraft (1890-1937), een van de belangrijkste exponenten van de 20e-eeuwse fantasy en horror literatuur.
Als een productief schrijver met een vaak droomachtige verbeelding, staat hij vooral bekend als de ontwikkelaar van de term ‘kosmische horror’ en bedenker van de ‘Cthulhu Mythos’ wiens monsterlijke entiteiten en bevreemdende existentiële kosmologie films als Re-Animator, Color Out of Space, Spring, Dagon, In The Mouth of Madness, The Call of Chtulhu of From Beyond kleuren.
In totaal programmeert Offscreen tien “Lovecraftiaanse” langspeelfilms, alsook vier kortfilms, verspreid over Cinema Nova, Cinema RITCS en Cinematek.
De festivalgasten
Genodigden aanwezig bij de voorstelling van hun film:
Jeff Lieberman, regisseur, eregast.
Lucile Hadzihalilovic , regisseur van Earwig.
Peter Strickland, regisseur van Flux Gourmet.
Harry Cleven, regisseur van Zeria.
Johannes Grenzfurthner, regisseur van Masking Threshold.
Banu Akseki, regisseur van Sans soleil.
Sprekers tijdens de conferentie:
Julien Sévéon, journalist, gespecialiseerd in Aziatische cinema.
Dr. Calum Waddell, University of Lincoln, regisseur van Category III : The Untold Story of Hong Kong Exploitation Cinema.
Dr. Victor Fan, King’s College, Londen.