Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

10.02.2015

Not So Gangster

door Jimmy Van der Velde

J.C. Chandor geeft grif toe dat hij in A Most Violent Year de blauwdruk van het gangstergenre heeft gebruikt om op een toegankelijke manier diepzinnige dingen te vertellen. Iets waarvoor de filmsoort in het verleden wel vaker werd gehanteerd. Enkele opvallende titels!

On the Waterfront (1954) van Elia Kazan

Net als Oscar Isaac in A Most Violent Year worstelt Marlon Brando met een dilemma in On The Waterfront: kiezen voor een crimineel bestaan of het rechte pad bewandelen. Naast een misdaadverhaal belicht Kazan dan ook de kracht van het individualisme en het opkomen voor jezelf.

https://www.youtube.com/watch?v=xSImMMMf5nA

 

Bob le flambeur (1956) van Jean Pierre-Melville

Een vrolijk baasje was Melville niet. De Franse filmmaker hanteerde het ganster- en misdaadgenre om melancholische verhalen te vertellen. Het leven van een crimineel is dan ook allesbehalve rooskleurig in het oeuvre van de meestercineast. Bob le Flambeur was daar het het eerste briljante voorbeeld van. Roger Duchesne vertolkt een gangster op leeftijd met een gokprobleem die zijn eigen ondergang bewerkstelligt. In latere werken als Le doulos, Le samouraï en Le cercle rouge ging het er niet vrolijker aan toe.

https://www.youtube.com/watch?v=rm6cuspwUeg

 

À bout de souffle (1960) van Jean-Luc Godard

Het Nouvelle Vague-icoon gebruikte het genre in de eerste plaats om zijn zegje te doen over het filmmedium. Cinema is niet gebonden aan regels. Zowel vorm als inhoud zijn onderhevig aan de grillen van de auteur. Lang leve de jump cut!

https://www.youtube.com/watch?v=bJFFy3soy9Y

 

The Friends of Eddie Coyle (1973) van Peter Yates

Net als in Bob le Flambeur staat in deze verborgen seventies-parel een oudere crimineel centraal, die gelooft dat hij misdaad nog in de vingers heeft. Helaas stevent ook hij af op een onvermijdelijke teloorgang. Met een zwaarmoedige Robert Mitchum in een geweldige hoofdrol. Moraal van het verhaal: hoogmoed komt voor de val.

https://www.youtube.com/watch?v=_WtR-mi6VtU

 

The Long Good Friday (1980) van John Mackenzie

De ouderwetse Londense gangster Harold Shand (Bob Hoskins) wil een legitieme zaak opstarten, maar rivaliserende collega’s gooien roet in het eten. Mackenzie belichtte via zijn film actuele thema’s als corruptie, de vrije markt, de wapenhandel van het IRA en nog veel meer.

https://www.youtube.com/watch?v=qzBba_tSB4I

 

Miller’s Crossing (1990) van Joel en Ethan Coen

Een film die eruitziet als een oerklassieke gangsterprent, maar dan overgoten met een flinke scheut Coens-ironie. Gabriel Byrne is de antiheld van dienst in deze pastiche gevuld met bloederig geweld en zwarte humor. Criminelen, je hoeft ze niet altijd serieus te nemen!

 

The Yards (2000) van James Gray

De misdaadwereld van James Gray speelt zich hoofdzakelijk af in de groezelige achterbuurten van New York. Familie en vriendschap krijgen een even belangrijke rol toebedeeld als corruptie, omkoperij en bedrijfscriminaliteit. In The Yards proberen de reparateurs van treinwagons elkaar de loef af te steken, met moord als eindresultaat.

 

@TheJimeister