Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

24.11.2017

Noah Baumbach neemt het op voor Netflix

door Vertigo

Netflix heeft zo zijn tegenstanders in de filmindustrie. Zo klonk er eerder dit jaar boegeroep op het Filmfestival van Cannes toen het logo van de streaminggigant op het witte doek verscheen tijdens de persvisie van The Meyerowitz Stories. Vooral het feit dat Netflix zijn films slechts een minimale bioscooprelease gunt, zorgt voor wrevel.

Recent nam The Meyerowitz Storiesregisseur Noah Baumbach het op voor de streamingdienst:”Netflix kocht de film pas tijdens de postproductie van mijn producent. Tot dan dacht ik dat mijn film in de zalen zou komen, maar Netflix doet het op hun manier. Dat is niet erg, alle films komen er uiteindelijk toch terecht.”

Volgens Baumbach zorgt Netflix er ook voor dat mensen meer films kunnen zien: “Het is goed dat mensen naar films kunnen kijken die ze anders gemist zouden hebben, of zelfs helemaal niet zouden kennen. Ik had die optie niet als kind. Je had toen wel videocassettes, maar dat was toch nog iets anders.”

Tegelijk benadrukt de regisseur wel dat de bioscoopervaring veel intenser is; “In de zaal ben je kwetsbaar en moet je jezelf overgeven aan een film, terwijl je thuis de controle bewaart. Daar kan je elk moment kiezen om te stoppen met kijken en iets anders te gaan doen.”

“Die bioscoopervaring is niet enkel belangrijk bij films als Dunkirk,” gaat de cineast verder. “Ook intiemere films zoals die van mij, kan beter om in de bioscoop bekijken. Daar wekken ze veel meer emotie op.”

Baumbach is er dan ook niet van overtuigd dat Netflix bioscopen zal verdringen: “Het zijn twee verschillende dingen. Ik denk niet dat de bioscoopervaring, ondanks de vele veranderingen, ooit zal verdwijnen.”

Bron: The Playlist