Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

21.06.2023

No Hard Feelings: Van vulgaire sekskomedie naar pseudofeministische moraliteit met Jennifer Lawrence (recensie)

door Chris Craps

Wanneer je No Hard Feelings bekijkt, ben je verbaasd dat er enkele jaren terug zoveel heisa rond was. Het gros van de studio’s en streamingsdiensten aasden op dit stervehikel voor hoofdactrice-producer Jennifer Lawrence. Het eindresultaat is echter geen The Graduate voor het #MeToo-tijdperk, maar een vulgair komedietje dat eruit ziet alsof hij vijf miljoen dollar heeft gekost. 

Lawrence vertolkt Maddie, een 32-jarige vrouw met een slecht functionerend moreel kompas. Ze raakt in de problemen wanneer ze haar woontaksen niet meer kan betalen. Bovendien wordt haar auto in in beslag genomen, waardoor ze niet meer als Uber-chauffeur kan werken. Daarom gaat ze in dienst bij een rijk echtpaar dat haar vraagt om hun schuwe, maagdelijke zoon te doen openbloeien. Maddie laat er geen gras over groeien, maar de 19-jarige jongeman raakt emotioneel gehecht aan haar en wordt sneller volwassen dan ze ooit had kunnen vermoeden. 

Het concept is dus min of meer dat van een omgekeerde – of beter: een geüpdatete – Risky Business. Die Tom Cruise-klassieker was echter vrij pretentieloos, terwijl regisseur-scenarist Gene Stupnitsky het hier vrij serieus neemt. No Hard Feelings begint als een typische R-rated comedy, maar wordt gaandeweg een morality tale. Dat had interessant kunnen zijn zoals het geweldige Young Adult van Jason Reitman en Diablo Cody, maar Stupnitsky en Lawrence vonden dat het immoreel gedrag van Maddie niet ongestraft kon blijven.

In de tweede helft wordt dan ook huichelachtig gemoraliseerd omdat dat beter lijkt te passen in dit tijdperk waarin een pseudofeministische insteek waarschijnlijk commerciëler is. De film valt dus tussen twee stoelen: hij is niet grappig genoeg als komedie en niet geloofwaardig genoeg als meeslepende moraliteit. Misschien heeft dat alles te maken met het feit dat het scenario door enkele beperkt getalenteerde mannen werd geschreven, die zich een flinke dosis fake feminisme aanmaten.

Stel je voor wat Diablo Cody met dit concept had kunnen aanvangen!

>>Klap

Jennifer Lawrence laat zich helemaal gaan in deze sekskomedie over een Uber-chauffeur die in geldnood zit en daarom in opdracht van een rijke stel hun schuwe zoon ontmaagdt. Een soort moderne Risky Business.

Regie Gene Stupnitsky
Cast Jennifer Lawrence, Andrew Bath Feldman, Matthew Broderick
Speelduur 1u43
Vanaf 21 juni in de bioscoop