Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

05.11.2014

Nightcrawler

door Ewoud Ceulemans

Wij hebben journalistiek steeds als een eerbare beroepskeuze beschouwd, maar filmmaker Dan Gilroy deelt die mening hoegenaamd niet. In zijn debuutfilm Nightcrawler schetst hij een gitzwart beeld van een tv-paparazzo die over de schreef gaat om de meest sensationele beelden te kunnen schieten.

Die paparazzo heet Louis Bloom (Jake Gyllenhaal) en lijkt volledig van de realiteit onthecht. Als kijker kom je niets van z’n achtergrond te weten. Vrienden heeft hij niet, familie nog minder. Als hij al over een greintje empathie beschikt, houdt hij het verdomd goed verborgen. Zijn wereldbeeld sluit nauwelijks aan bij de dagdagelijkse wereld, en hij spreekt in schrijftaal.

Maar toch heeft hij zelfvertrouwen op overschot en weet hij mensen te overbluffen. Wanneer hij getuige is van een auto-ongeluk waarbij een nieuwsreporter zonder schroom het slachtoffer in haar brandende auto filmt, besluit hij dezelfde weg in te slaan. Hij koopt zich een politiescanner en een camcorder, draait beelden van autocrashes en schietpartijen, en verkoopt ze voor zo veel mogelijk geld aan het nieuwsstation van Nina (Rene Russo). Die hapt maar wat graag toe, op voorwaarde dat Blooms materiaal sensationeel en ‘zo grafisch mogelijk’ is.

Dollars halen het van deontologie, met andere woorden, en Nightcrawler is dan ook een erg cynische en donkere film. Het nachtelijke Los Angeles dat Gilroy en zijn DoP Robert Elswit (There Will Be Blood) schetsen, is visueel bijzonder indrukwekkend, maar inhoudelijk even weerzinwekkend. Bloom is een personage waar je weinig sympathie of begrip voor voelt, omdat hij geen morele code lijkt te hebben en je niet weet wat hem drijft.

En toch is Nightcrawler een ongelooflijk opwindende film. Dat komt door de juiste toon die Gyllenhaal in zijn ijzersterke vertolking weet aan te slaan, maar ook door het geweldige scenario en de dito regie van Gilroy. Nightcrawler wordt ontzettend strak verteld, en de finale, die aan Drive doet denken, is er één om duimen en vingers van af te likken. Bovendien is er ruimte voor donkere humor. De dialogen tussen Gyllenhaal en Russo druipen van cynisme, maar ook van absurditeit, en Blooms woorden zijn zo gewetenloos geflipt dat ze ook vaak hilarisch zijn.

Dan Gilroy heeft, met andere woorden, een unieke debuutfilm afgeleverd, waarin Jake Gyllenhaal zijn sterke reeks prestaties (na Prisoners en Enemy) met succes verderzet. Een heerlijke mengeling van zwartkomische situaties en aardedonkere personages maakt van Nightcrawler een unieke film, meer zelfs: één van de beste van het jaar.

>>KLAP

Deels Lynchiaanse zwarte komedie, deels Taxi Driver-achtig psychologisch portret, deels gestileerd stedelijk drama à la Drive. Maar tegelijkertijd volkomen uniek. Met een griezelig sterke Jake Gyllenhaal als immens immorele reporter.

Regie Dan Gilroy

Cast Jake Gyllenhaal, Rene Russ, Riz Ahmed
Speelduur 1u57
Vanaf 5 november in de bioscoop

 @Ewoud51