22.01.2020
Netflix onthult grootste hits van eind 2019 volgens nieuwe meetwijze kijkcijfers
Netflix heeft zijn manier om kijkcijfers te meten gewijzigd. Tot nu toe hield de streamingdienst enkel rekening met leden die zeventig procent van een film of een aflevering bekeken. Vanaf nu volstaat een luttele twee minuten.
Op die manier krijgt Netflix een beeld van wat zijn leden wilden bekijken in plaats van wat ze bekeken hebben. Andere platformen als BBC iPlayer en YouTube hanteren dezelfde methode.
Bijgevolg zijn de totale kijkcijfers van Netflix met 35 procent gestegen. Volgens het nieuwe systeem werd Michael Bays 6 Underground bijvoorbeeld al in 83 miljoen huiskamers ‘bekeken’.
Ook de kerstfilm Klaus (40 miljoen huiskamers) en de fantasyserie The Witcher (76 miljoen huiskamers) zijn heel populair. Dat geldt eveneens voor Martin Scorsese’s The Irishman, Noah Baumbachs Marriage Story en Fernando Meirelles’ The Two Popes, maar daarvan onthulde Netflix geen specifieke cijfers.
Tot slot lijkt de streamingservice geen hinder te ondervinden van zijn nieuwe concurrenten Apple TV+ en Disney+. In de Verenigde Staten kreeg Netflix er in het vierde kwartaal van vorig jaar 420.000 gebruikers bij en in de rest van de wereld 8,33 miljoen. Het globale ledentaantal staat op 167,1 miljoen, waarvan 61 miljoen uit de VS.
Bron: Dark Horizons