14.05.2020
Netflix onder vuur voor aanhoudende beeldkwaliteitvermindering tijdens coronacrisis
In het begin van de coronacrisis kondigde Netflix aan dat de bandbreedte waarmee films en series gestreamd worden in Europa voor minstens dertig dagen met vijfentwintig procent zou verlaagd worden. Daarmee wilde de streamingdienst tegemoetkomen aan de grotere hoeveelheid mensen die thuiswerken.
Vijfenvijftig dagen later klagen een aantal Europese en Britse Netflix-abonnees dat de bandbreedte nog steeds lager is, soms zelfs vijftig procent. Dat zou minder kwalitatief beeld opleveren, zeker op grotere tv-toestellen. Bovendien vinden sommigen het niet eerlijk dat ze betalen voor een HD-abonnement, terwijl er enkel standaardkwaliteit beschikbaar is.
Volgens een woordvoerder van Netflix zal de bandbreedte opnieuw verhoogd worden zodra het internet door de versoepeling van de coronamaatregelen minder belast is. Dat wordt van land tot land bekeken. “De afgelopen twee maanden hebben we onze capaciteit verviervoudigd om aan de grotere vraag te kunnen beantwoorden en de kwaliteit van onze dienst te behouden,” klinkt het.
https://twitter.com/9takes/status/1257680477776941060
@Netflixhelps what's the point of having 1080p resolution with this ridiculous bitrate? The quality is really bad. pic.twitter.com/JN8HgO1lIA
— Juan Jesús (@juanjetomas) May 10, 2020
Bron: Variety