Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

24.08.2018

Netflix gooit roer drastisch om op filmvlak

door Vertigo

In tegenstelling tot hun tv-afdeling boekte Netflix’ filmdivisie tot nu toe maar weinig successen. De streamingdienst heeft de reputatie gekregen van projecten te kopen waar studio’s van af willen. Nu gaat men echter op zoek naar een watercooler movie, een film waar iedereen het over heeft tijdens de pauze op het werk.

Scott Stuber, hoofd van Netflix’ filmvleugel, gaat zich daarvoor toespitsen op blockbusters zoals de Marvel-films en fantasy-epossen à la Lord of the Rings plus prestigieuze projecten die kans maken op awards. Daarnaast wil hij ook de romcom-selectie van de streamingdienst verder uitbouwen.

Hun najaarsprogramma vertoont reeds de eerste tekenen van de nieuwe strategie met tal van Venetië-gangers zoals Alfonso Cuaróns Roma, Joel en Ethan Coens The Ballad of Buster Scruggs, Paul Greengrass’ 22 July en Orson Welles’ The Other Side of the Wind.

Ondertussen wordt er gewerkt aan de toekomst. Volgens Netflix-bons Ted Sarandos komen er grote spektakelfilms aan van topregisseurs, maar zullen ze daar pas binnen een jaar aan beginnen. Wel werd reeds 150 tot 170 miljoen dollar uitgetrokken voor Michael Bays Six Underground, een actiefilm met Ryan Reynolds, en 120 tot 150 miljoen dollar voor Martin Scorsese’s The Irishman. Ook staat er een sequel op Netflix’ grootste filmhit Bright op de planning.

Bron: /Film

Lees meer over: