26.02.2021
Netflix biedt vrouwen meer kansen dan grote studio’s
Netflix heeft het Annenberg Inclusion Initiative van de University of Southern California gevraagd om aan de hand van 126 films en 180 series uit 2018 en 2019 te onderzoeken of de streamingreus vrouwen en mensen uit minderheidsgroepen genoeg kansen biedt.
Uit het onderzoek blijkt dat 23,1 procent van de 130 filmregisseurs waarmee Netflix m samenwerkte vrouwen waren. Daarentegen werd in 2018 slechts 4,5 procent van de succesvolste studiofilms door een vrouw geregisseerd en in 2019 slechts 10,7 procent.
Ook wat scenaristes en producentes betreft, scoort Netflix hoger. Van zijn 126 films uit 2018 en 2019 werd 25,2 procent door een vrouw geschreven en 29 procent door een vrouw geproduceerd.
In diezelfde periode werd slechts 16,7 procent van de succesvolste studiofilms door een vrouw geschreven en slechts 19 procent door een vrouw geproduceerd.
Op vlak van actrices heeft Netflix echter nog werk voor de boeg. Slechts 52 procent van de onderzochte films en series uit 2018 en 2019 hadden vrouwelijke hoofdpersonages en slechts 38,8 procent van de personages met tekst waren vrouwen. Het percentage vrouwelijke hoofdpersonages steeg wel van 48,6 procent in 2018 naar 55,2 procent in 2019.
Verder wijst het onderzoek uit dat slechts in 11,4 procent van Netflix’ films en series minderheidsgroepen voldoende vertegenwoordigd zijn, vergeleken met de Amerikaanse bevolkingscijfers, maar dat ze in 27,1 procent oververtegenwoordigd zijn.
Achter de camera schiet Netflix tekort. Slechts 16,9 procent van de 130 onderzochte regisseurs komen uit minderheidsgroepen, terwijl 20,5 procent van de succesvolste studiofilms uit 2018 en 2019 door mensen uit minderheidsgroepen werd geregisseerd.
Het onderzoek besluit ook dat Netflix meer aan representatie van de LGBTQ-gemeenschap en mensen met een beperking moet werken.
“Zonder dit soort info is het moeilijk om in te schatten of we vorderingen maken,” zegt Netflix’ co-CEO Ted Sarandos. “Het onderzoek wijst uit dat we op vlak van representatie vooruitgang hebben geboekt, maar dat we nog een lange weg hebben af te leggen.”
Sarandos voegt eraan toe dat het Annenberg Inclusion Initiative tot 2026 om de twee jaar een gelijkaardig onderzoek zal voeren en dat ondertusen het Netflix Fund for Creative Equity in het leven werd geroepen.
Dat is een fonds waarmee de streamingdienst de komende vijf jaar 100 miljoen dollar zal investeren in externe organisaties die in het verleden al succesvolle film- en tv-carrières voor mensen uit minderheidsgroepen hebben gelanceerd.
Daarnaast gaat Netflix ook investeren in eigen programma’s om aanstormend talent van overal ter wereld te vinden, op te leiden en tewerk te stellen.
Bekijk alle resultaten van het onderzoek hier.
Bron: IndieWire