Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

20.09.2019

Nederlandse cameramagiër Hoyte van Hoytema onthult Ad Astra-aanpak

door Vertigo

Voor Ad Astra ging regisseur James Gray in zee met de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema. Hij had reeds ervaring met sciencefiction door zijn samenwerking met Christopher Nolan aan Interstellar.

Ad Astra volgt astronaut Roy McBride (Brad Pitt) op een tocht van de Aarde naar Neptunus. Van Hoytema liet speciale cameralenzen maken om het veranderende licht tijdens die reis weer te geven.

“De afstand van de zon was een belangrijke factor in de belichting,” zegt de director of photography, “zowel op vlak van intensiteit als kleur. Hoe verder Roy gaat, hoe minder natuurlijk en hoe meer kunstmatig licht er is.”

Ook aan de achtervolging met maanwagens kwamen speciale camera’s te pas. De scène werd opgenomen in Death Valley, een woestijngebied in de Verenigde Staten die voor een maanlandschap kan doorgaan.

Door de grootte van de set stond van Hoytema alweer voor een uitdaging op vlak van belichting. “Eén lichtbron was niet genoeg,” zegt hij “en verschillende zouden voor dubbele schaduwen gezorgd hebben.”

Om niet alles met computereffecten te moeten doen, blikte van Hoytema de hele scène tegelijkertijd met een infrarood- én een 35mm-camera in. De eerste vangt enkel bepaalde lichtfrequenties op waardoor de hemel er pikdonker uitzag.

Aangezien de beelden echter zwart-wit uitdraaiden, werd gebruik gemaakt van de 35mm-camera voor de kleuren. De resultaten werden uiteindelijk gecombineerd.

Bron: IndieWire