12.03.2016
Napster-brein Sean Parker mikt op revolutie van huidig releasemodel
Voormalig Napster-ondernemer Sean Parker, die ooit ook een vinger in de pap had bij Facebook, heeft een nieuwe start-up op poten gezet: Screening Room. Het bedrijf zal nieuwe films thuis aanbieden op dezelfde dag dat ze in de bioscoop verschijnen. Een zogenaamde day-and-date release.
Er hangt wel een twijfelachtig prijskaartje aan het plan vast. Een set-top box kost bij Screening Room 150 dollar en een film huren kost 50 dollar. Consumenten krijgen 48 uur de tijd om een gloednieuwe prent te bekijken en twee tickets om de film ook in een bioscoop naar keuze te ontdekken.
Het is niet zozeer de bedoeling om een jong publiek aan te spreken. Parker en zijn partners willen vooral een ouder publiek bereiken, een doelgroep die weinig tijd heeft om naar de bioscoop te gaan.
Van de gevraagde 50 dollar gaat 20 dollar naar de bioscoopexploitanten en 20 dollar naar de distributeurs.
De grote Hollywoodstudios, waaronder Universal, Fox en Sony, tonen alvast interesse. De gesprekken zijn nog aan de gang en de filmbedrijven bestuderen de mogelijkheden van Screening Room. Grote namen als Steven Spielberg, Peter Jackson, J.J. Abrams, Brian Grazer en Ron Howard zouden het project naar verluidt steunen.
Het bedrijf maakt ook gebruik van anti-piraterij technologie, een interessant gegeven voor studio’s die hevig lijden onder de online diefstal van films.
Het is nu afwachten of Parker voldoende cinema-uitbaters, distributeurs en studio’s kan overtuigen om met hem in zee te gaan.
Bron: Variety