21.09.2018
Na sociale media-ban gooit Assassination Nation-promo het over een andere boeg
Door zijn provocerende onderwerp legde Assassination Nation geen gemakkelijke weg af naar de bioscoop. De film gaat over een klein dorpje waarvan de inwoners na een massale hack geen geheimen meer hebben voor elkaar. Lily (Odessa Young) en drie andere tieners krijgen de schuld en moeten het tegen alles en iedereen opnemen.
De eerste trailer van de film zorgde al meteen voor controverse. Hij bevatte namelijk shots van het viertal dat hun vuurwapens naar de camera richt en van een vrouw die haar beha toont aan. Hoewel er geen naakt te zien was, lieten Facebook, Instagram en YouTube het filmpje niet toe.
“Assassination Nation geeft een ongezonde wereld weer,” zei Christian Parkes, de marketingverantwoordelijke van de film, “maar gaat over sterke vrouwen. Mensen voelen zich bedreigd omdat hij eerlijk is.”
Ook een poster met de woorden “Ass Ass in Nation” werd geweerd. Ofwel dachten verhuurders van billboards dat het om een politieke boodschap ging die opriep tot geweld, ofwel namen ze aanstoot aan het woord “ass“.
“We wisten dat het een licht ontvlambare film was,” zei Parkes, “maar we wilden hem niet anders aankleden. Het is geen coming-of-age-verhaal waar je een goed gevoel aan overhoudt. Het is een deprimerende blik op de staat waarin onze cultuur zich bevindt.”
Distributeur Neon sloeg dan maar de handen in elkaar met kledingmerken Dolls Kill en Pleasures en maakte reclame via T-shirts, sokken en dergelijke. Toen resteerde nog de kwestie van de R-rating. Eén scene waarin wel naakt te zien was, werd namelijk uit de film geknipt opdat hij geen zwaarder label zou opgekleefd krijgen.
In de bewuste scène moet Lily aan de directeur van haar school uitleggen waarom ze tekeningen van naakte vrouwen in pornografische houdingen maakte. De tiener beschrijft haar afbeeldingen als uit het leven gegrepen. Ze zouden een aanklacht zijn tegen het maken van expliciete selfies.
https://youtu.be/sCEElT9JAWw