05.08.2015

Mission: Impossible – Rogue Nation

Enkele jaren terug stond de Mission: Impossible-franchise nog bekend als de filmreeks die steevast de stempel van de regisseur van dienst opgedrukt kreeg. Brian De Palma maakte van deel één een Hitchcockiaanse paranoiathriller, John Woo botvierde zijn slow motion- en duivenlusten en J.J. Abrams ging voor een uitgesponnen aflevering van zijn tv-reeks Alias.

Op zich was daar niks mis mee – afleveringen 1 en 3 blijven meer dan genietbare blockbusters. Maar met het vorige deel, Brad Birds Ghost Protocol, viel alles eindelijk écht in zijn plooi. Spectaculaire stunts, een back-up-team dat niet alleen schoon staat te wezen en Tom Cruise-als-kop-van-jut vormden de perfecte popcorncocktail.

Christopher McQuarrie, die na Jack Reacher opnieuw de regiestoel aangeboden kreeg van Cruise, behandelt de gefinetude formule met het nodige respect en investeert rijkelijk in de drie basisingrediënten. Dat spectaculaire shot van Ethan Hunt die zich aan een opstijgend vliegtuig vastklampt, is op adembenemend actievlak nog maar het topje van de ijsberg. En de superspion krijgt er tijdens dit avontuur zo vaak en zo genietbaar van langs dat de term ‘sadomasochistisch topentertainment’ wel heel toepasselijk lijkt.

De boys’ fun die franchise-oudgedienden Simon Pegg, Jeremy Renner en Ving Rhames verschaffen wordt dan weer gecounterd én versterkt door een show stelende Rebecca Ferguson (The White Queen) als de onberekenbare en onverslaanbare Ilsa Faust. De Britse karakterkop Sean Harris (Prometheus) tekent op zijn beurt als de chaos omhelzende Solomon Lane voor de meest memorabele slechterik uit de reeks.

Uiteindelijk is Rogue Nation een echte evenknie van Ghost Protocol. In een tijdperk waarin zelfs Bond de The Dark Knight-donkerte opzoekt, doet het deugd om te zien dat blockbusters ook nog echt mogen entertainen zonder dat je je hersenen aan de kapstok moet achterlaten, of het gevoel hebt een superheldensessie bij de psycholoog te aanschouwen.

Op naar de volgende missie, Cruise!

Neem de popcornperfectie van Ghost Protocol en de betere elementen uit de vroegere Mission: Impossible-films, voeg naast een beklijvende slechterik een op alle vlakken verrassende female lead toe en je belandt bij een van de beste afleveringen uit de Tom Cruise-franchise.

Regie Christopher McQuarrie
Cast Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Simon Pegg
Speelduur 2u13