23.09.2015

Maze Runner: The Scorch Trials

Toen we de 16-jarige Thomas aan het einde van The Maze Runner achterlieten, was hij net samen met kompanen ontsnapt uit een geheimzinnig en dodelijk labyrint. In een laboratorium vonden ze een video-opname van een vrouw, Ava Paige, die uitlegt dat de aarde in een woestenij is veranderd door een zonnevlam. Bovendien doet een gruwelijk virus de ronde dat mensen in agressieve zombies transformeert. Thomas en zijn leeftijdsgenoten zijn echter immuun, en hun verblijf in het doolhof maakte deel uit van een experiment. In tegenstelling tot wat onze jonge helden denken, is dat experiment echter nog lang niet voorbij.

De eerste film onderscheidde zichzelf van de concurrentie — The Hunger Games, Divergent, Ender’s Game, vul zelf maar aan — door de context van het verhaal geheim te houden. In plaats van eerst uit de doeken te doen hoe de wereld in zo’n rampzalige toestand beland is, gaf hij de ware toedracht maar mondjesmaat prijs. Dat raadsel hield de film lang aan de praat, samen met het handvol goeie huiverscènes die regisseur Wes Ball uit zijn mouw schudde.

The Scorch Trials probeert die truc nog eens over te doen, maar botst al snel op zijn beperkingen. Het enigma en de paranoia die het vervolg moeten aandrijven, zijn al na een snedig uur helemaal vervlogen. Wat dan nog overblijft, is een lange trektocht die voortdurend in herhaling valt. Nu en dan word je wel even wakkergeschud, maar nooit lang genoeg om echt weer interesse te krijgen in het verhaal.

Begrijp me niet verkeerd, The Scorch Trials zal zijn doelgroep ongetwijfeld plezieren. Alleen hoopte ik op een beetje meer dan een vrijblijvende mix van stukjes en brokjes uit Alien, 28 Days Later, The Matrix en nog een hele reeks andere illustere voorgangers. Ik krijg het bovendien altijd een beetje op mijn heupen als personages zich zonder enige reden als totale idioten gedragen. Of zou u gezellig op een open vlakte vuurtje stoken als u weet dat u gezocht wordt door snoodaards in helikopters?

Apocalyptische Young Adult-thriller met een stevige dosis paranoia. Het tweede deel uit de Maze Runner-serie bouwt verder op het origineel maar breidt de wereld van het verhaal gevoelig uit. Perfect te vergelijken met de evolutie van de Hunger Games-films.

Regie Wes Ball
Cast Dylan O’Brien, Patricia Clarkson, Aidan Gillen
Speelduur 2u11