Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

07.11.2023

Master en openingsfilm Filmfestival Oostende 2024 onthuld

door Vertigo

Voor zijn zestiende editie, die plaatsvindt van 26 januari tot 3 februari 2024, heeft Filmfestival Oostende (FFO) het genoegen om Gene Bervoets als Master voor te stellen. Bervoets kiest voor ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’ als centraal thema van het festival. FFO opent traditiegetrouw Vlaams met ‘Holy Rosita’, het langspeelfilmdebuut van regisseur Wannes Destoop, een meeslepend verhaal over een vrouw die buiten de verwachtingen van de maatschappij moeder wil worden.

Gene Bervoets

Filmfestival Oostende is verheugd om gerenommeerd acteur en gevestigde waarde uit de Vlaamse film- en televisiewereld Gene Bervoets voor te stellen als Master van FFO24. Met een indrukwekkende carrière en een passie voor de kunst van cinema brengt Bervoets een berg aan ervaring en vooral veel goesting mee naar het festival.

Gene Bervoets studeerde in 1980 af aan Studio Herman Teirlinck. Tijdens zijn studententijd was hij actief als zanger in de Antwerpse punkband ‘The Plastic Bags’, waar hij onmiddellijk zijn rebelse hart toonde. In de jaren 80 werd hij door verschillende rollen in films en televisieseries al snel een begrip in de Vlaamse filmwereld. Bervoets heeft ondertussen al meer dan 130 films en televisieseries op zijn palmares. ‘Beau Séjour 2’, ‘Windkracht 10’, ‘Arcadia’, ‘Paradise Trips’, ‘SM-Rechter’ en ‘Knokke Off’, zijn maar enkele indrukwekkende voorbeelden. In 2023 stond Gene voor zijn rol in ‘Inside’ naast Willem Dafoe en onlangs was hij ook te zien in de Vlaamse film ‘WIL’. In 2024 staat het tweede seizoen van ‘Assisen’ en ‘Arcadia’ op de planning.

Rebel, sans Gene

Als overkoepelend thema kiest Bervoets voor ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’. In een voortdurend veranderende wereld waarin de grenzen van het binaire denken vervagen, daagt Bervoets iedereen uit de gebaande paden te verlaten en die veranderingen te omarmen. Durf mee buiten de lijntjes te kleuren en sta sterk in je eigenheid zonder dat het ten koste gaat van een ander. Rebelleer tegen het gangbare door die veelheid aan perspectieven en nieuwe blikken op de wereld toe te laten. Er valt nog zoveel te leren van elkaar – als iedereen ervoor openstaat.

Voor de keuze van het thema startte Bervoets vanuit zijn eigen ervaring:

“Als vader van vier en als acteur die vaak in contact komt met jonge mensen met een andere blik op de wereld, wil ik me verdiepen in het snel veranderende wereldbeeld van de nieuwe generaties. Ik ben een oude, witte, heteroseksuele man en ik voel me uitstekend tussen al dat jonge geweld, maar met mijn thema wil ik ook hen de ruimte en de nodige erkenning bieden, zodat ook zij zich uitstekend kunnen voelen in onze maatschappij. De wereld behoort niet enkel toe aan zij die nostalgisch naar het verleden kijken. Rebelleren is van alle tijden en zorgt voor vernieuwing en verrijking. We moeten ons niet bedreigd voelen door het onbekende of de dingen die we niet begrijpen. Onze identiteit en eigenheid bestaat enkel in verhouding tot de andere.”

Gene Bervoets wil met het thema de deuren zo breed mogelijk open zetten. Het is een ode aan de diversiteit en een onderzoek naar hoe mensen samen kunnen omgaan met een wereld die steeds sneller verandert. En waar kan dat beter dan op Filmfestival Oostende, dat meer dan ooit de plek is waar iedereen vrij is om zichzelf te zijn ongeacht hun geaardheid, gender(identiteit), huidskleur, politieke-, culturele-, sociale achtergrond, beperking, enzovoort.

Masterselectie

De Masterselectie bevat tien films die stuk voor stuk rebels zijn en de traditionele grenzen van cinema aftasten. Waar de ene film baanbrekend was in zijn tijd omwille van het taboedoorbrekende verhaal was de andere dat door de atypische vertelstructuur of rauwe visuele stijl. Gene Bervoets licht al een tipje van de sluier op met de eerste vier titels uit de selectie: de meeslepende filmklassieker ‘Death in Venice’ van Luchino Visconti (1971), de mysterieuze thriller ‘Lost Highway’ van David Lynch (1997), het ruwe debuut ‘Amores perros’ van Alejandro González Iñárritu (2000) en het psychologisch drama ‘The Master’ van Paul Thomas Anderson (2012). Meer informatie over de titels op filmfestivaloostende.be/nl/gene-bervoets.

Holy Rosita

Ieder jaar opent Oostende het festival traditiegetrouw met de wereldpremière van een Vlaamse film. Dit jaar gaat de eer op vrijdag 26 januari naar Wannes Destoops langspeelfilmdebuut ‘Holy Rosita’.

Rosita is een goedlachse, graag geziene vrouw met een vurige kinderwens. De mensen rond haar vinden dit onverantwoord omdat ze amper voor zichzelf kan zorgen. Wanneer Rosita toch zwanger wordt, besluit ze het geheim te houden.

De keuze voor ‘Holy Rosita’ als openingsfilm was snel gemaakt, aldus Artistiek Directeur van Filmfestival Oostende Peter Craeymeersch: “Wannes Destoop is een regisseur met een heel eigen signatuur. Hij vertelt verhalen waarin de protagonisten mensen zijn die vaak een bijrol spelen in onze maatschappij. Hij geeft hen een stem, toont ons hun diepste gevoelens en opent onze soms vastgeroeste blik op de wereld. Met ‘Holy Rosita’ vindt hij opnieuw de juiste balans. Zonder zich op te dringen, brengt hij een verhaal waarvoor we ons hoofd niet kunnen wegdraaien.”

Met deze film geeft regisseur Wannes Destoop een stem aan iemand die in de maatschappij vaak minder snel aan het woord komt: “Ik wil met ‘Holy Rosita’ een hoopvol en hartverwarmend verhaal brengen, over moeders en kinderen, over kwetsbare zielen, die door de maatschappij als buitenbeentje worden bestempeld, maar die ook recht hebben op geluk. De film is een oproep om zorg te dragen voor elkaar, in een maatschappij waar individualisme primeert.”

De film nodigt het publiek uit om na te denken over de maatschappelijke normen en vooroordelen, en brengt een inspirerend verhaal over zelfvertrouwen en de kracht van liefde. Voor Wannes Destoop is de film geslaagd als mensen na het zien van de film een genuanceerder beeld maken over Rosita’s kinderwens: “Het is niet omdat ze niet meteen voldoet aan de verwachtingen die een maatschappij oplegt om moeder te worden, dat het niet zou kunnen. Mits de juiste sociale omkadering en maatschappelijke zorg, kan haar wens misschien wel vervuld worden, of is er in ieder geval hoop op slagen. Gelukkig is er altijd hoop, want anders zou ik geen films kunnen maken.”

Destoop won in 2011 de Juryprijs op het filmfestival van Cannes met de kortfilm ‘Badpakje 46’ en in 2015 Beste Kortfilm op het filmfestival van Amiens met ‘Billy the Bully’. Beide korte films waren ook al te zien op Filmfestival Oostende. In 2020 kwam zijn televisieserie ‘Albatros’ uit, waarmee hij de Prix Europa won voor Beste Europese TV Fictieserie. Die indrukwekkende lijst vult hij nu aan met ‘Holy Rosita’, waarvoor hij opnieuw naar Oostende trok:

“Ik heb een heel sterke band met Filmfestival Oostende. In 2011 werd mijn kortfilm ‘Badpakje 46’ op de openingsavond vertoond en ik ben al jaren een trouwe bezoeker. Ik ben zeer vereerd om met ‘Holy Rosita’ het festival te openen. De opnames van de film vonden plaats in Oostende. Naast de bekende weidsheid van de zee en het strand, wilden we ook de minder bekende plekken van de stad onder de aandacht brengen. Zo hebben we ervoor gekozen om Rosita te laten wonen in De Nieuwe Stad: een prachtig stukje brutalistische architectuur dat de film een extra dimensie geeft.”

De film werd geselecteerd binnen de LOOK!-competitie. In die competitie bekroont een vakjury de meest visueel verbluffende verhalen. Films die je ontegensprekelijk op groot scherm moet zien. Het camerawerk van director-of-photography Dries Delputte maakt kans op de prijs voor ‘Beste Film’.

Ook aan (nieuw) acteertalent geen gebrek in ‘Holy Rosita’. Daphne Agten en Cilou David maken hun filmdebuut en ook Janne Desmet, Mieke De Groote en Delfine Bafort maken deel uit van de cast. ‘Holy Rosita’ is een productie van Gilles Coulier, Gilles De Schryver en Wouter Sap voor productiehuis De Wereldvrede en kwam tot stand met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds, Flanders Image en Flanders, State of the Art.

Tickets voor het openingsgala zijn vanaf nu te koop via filmfestivaloostende.be/nl/programma/holy-rosita.

Onbeperkt naar FFO met de festivalpas

Zin om FFO24 nog zorgelozer te beleven? Stel dan je eigen filmavontuur samen met de festivalpas aan een voordelige prijs. De pas geeft je toegang tot de volledige selectie van films op het festival. Kies een film, boek je ticket, en ervaar elke dag zonder zorgen de warme sfeer en magie van het festival.

Dankzij het vroegboektarief betaal je tot 16 januari 49,00 EUR. Erna kan je de festivalpas aankopen tot en met woensdag 24 januari voor 59,00 EUR. Ook voor studenten staan de deuren van Filmfestival Oostende wagenwijd open. Voor hen is de pas verkrijgbaar voor slechts 29,00 EUR.

Bovendien voegt FFO dit jaar extra voordelen toe aan de festivalpas. Mits een supplement kan je de pas ook gebruiken voor onze speciale evenementen, zoals de openingsfilm, de Ladies Night en het slotevent. Heb je geen tickets kunnen bemachtigen voor een Gala Première in zaal 8? De pas maakt het ook mogelijk om net voor de vertoning begint, toegang te krijgen tot de rushline, mochten er nog plaatsen beschikbaar zijn. Kom tien minuten voor aanvang naar de film en een medewerker zal voor je klaarstaan.

De festivalpas is vanaf nu verkrijgbaar via filmfestivaloostende.be/nl/festivalpas.

Filmfestival Oostende belooft opnieuw een bijzondere viering te worden die dit jaar het belang van individuele expressie onderstreept. Negen dagen lang komen zowel nationale als internationale (film)professionals samen met een ruim publiek van cinefielen om te genieten van alles wat het festival te bieden heeft. Filmfestival Oostende staat bekend om zijn inclusief, divers en publieksvriendelijk karakter en nodigt iedereen uit om de rebel in zichzelf en in het programma te komen ontdekken. Kom zoals je bent, deel je visie, en ontdek de schoonheid die ontstaat wanneer iedereen openstaat voor elkaars verhalen.

De Ensors

Op zaterdag 3 februari vieren De Ensors voor de veertiende keer het talent van de Vlaamse audiovisuele sector. Zoals elk jaar vormt het Gala van De Ensors in Kursaal Oostende het sluitstuk van FFO.

Daarnaast organiseert FFO opnieuw Het Debat van De Ensors. De aantrekkelijke formule, waarbij ieder panellid een stelling naar voren brengt, wordt behouden. Het verkiezingsjaar van 2024 is de ideale gelegenheid om er deze keer een politiek debat van te maken. Voor het eerst zijn de zeven politieke partijen uit het Vlaams Parlement uitgenodigd om een vertegenwoordiger af te vaardigen. In een tweede luik beantwoordt het panel vragen van journalisten uit de vier grote mediagroepen: DGP, Mediahuis, Roularta en VRT. Lieven Van Gils modereert het debat naar goede gewoonte.

Het Debat van De Ensors vindt voor het eerst op dezelfde dag plaats als het Gala. Aansluitend op de Industriedag van vrijdag 2 februari wordt het nog aantrekkelijker voor professionals en pers om de trip naar Oostende te ondernemen.

De Jamies

Op vrijdag 2 februari 2024 worden de Vlaamse online video awards voor de vierde keer uitgereikt tijdens FFO. Voorafgaand kunnen content creators en professionals hun digitale kunsten bijschaven tijdens een reeks talks en workshops op donderdag 1 februari en vrijdag 2 februari.

De Jamies – vernoemd naar kunstenaar James Ensor die leefde en werkte in Oostende – bejubelt alle Vlaamse online videomakers van het moment. Dat zijn de digitale creatievelingen die hun kunsten, humor en enthousiasme tonen op TikTok, Instagram, YouTube en Twitch. Deze makers creëren op die sociale media-platformen uiteenlopende filmpjes in verschillende genres en stijlen voor kijkers in alle vormen en maten. Met De Jamies wil Filmfestival Oostende aandacht geven aan alle Vlaamse content creators die blijven maken, entertainen en ontroeren ongeacht de grootte van hun publiek.

Nog tot en met 19 november kan je jouw favoriete online videomaker nomineren om opgenomen te worden in de lijst van 10 genomineerden per categorie waarop je kan stemmen. En stemmen kan vanaf 11 december.