11.02.2015
When Marnie Was There
Studio Ghibli, de gevierde Japanse animatiestudio, laat in haar voorlopig laatste worp het typisch magisch realisme achterwege. Dat wil zeggen: geen wandelende kastelen of cryptische portalen naar andere dimensies. Toch is de betovering in When Marnie Was There, de verfilming van het gelijknamig Britse spookverhaal van Joan G. Robinson, nooit ver te zoeken.
Tomboy Anna Sasaki voelt zich eenzaam tussen de populaire meisjes op haar school en trekt zich terug door te tekenen. Haar adoptiemoeder maakt zich zorgen over Anna’s solitair gedrag en stuurt het timide meisje naar haar grootouders op het platteland. Daar gaat Anna meteen op verkenning. In een volgens de omwoners verlaten pittoreske villa ontmoet Anna de mysterieuze Marnie. Hoewel de twee duidelijk elkaars tegenpolen zijn, klikt het meteen. De vriendschap tussen de twee levert een openhartig verhaal op over een jong meisje dat maar moeilijk toenadering vindt tot haar omgeving.
Grootmeesters Hayao Miyazaki (Spirited Away, The Wind Rises) en Isao Takahata (The Tale of Princess Kaguya) dragen de regiefakkel over aan Hiromasa Yonebayashi. De regisseur en schrijver die enkele jaren terug zijn kunde al bewees met The Secret Life Of Arriety levert dit keer een ingetogen opgroeiverhaal af dat focust op connecties tussen mensen. Visueel stelt Yonebayashi niet teleur: de handgeschilderde achtergronden vatten perfect het plattelandsleven waartegen het verhaal van de twee meisjes zich afspeelt.
Emotioneel is When Marnie Was There een rasechte tranentrekker. De vriendschap tussen de verlegen Anna en de geheimzinnige Marnie mikt overigens op een Frozen-publiek, waar ook de band tussen twee meisjes (Anna en Elsa) centraal staat. Extra puntjes dus op de Bechdeltest – een meetinstrument om seksisme in films aan de tand te voelen – voor Studio Ghibli. De parameters kunnen voor When Marnie Was There keurig afgevinkt worden: twee meisjes – check – die met elkaar een gesprek voeren – dubbel check – dat niet uitsluitend over jongens gaat. Bingo!
Of deze bescheiden prent een mooi sluitstuk vormt op de intussen indrukwekkende catalogus van Studio Ghibli, laat ik buiten beschouwing. Maar de feiten kan je niet weerleggen: When Marnie Was There had aanzienlijk minder succes aan de Japanse box office dan de voorgaande knallers van Miyazaki van Takahata. De film mist de bombastische animatie die je gewoon bent van het Japanse tekenfilmhuis en de personages moeten het doen zonder de unieke trekjes van hun voorgangers. Desondanks is de film een nostalgische trip met een vindingrijk plot dat vooral een ouder publiek zal aanspreken.
>>KLAP
De voorlopig finale prent van Studio Ghibli is minder episch dan The Wind Rises en doet het zonder het eigenzinnige karakter van The Tale of Princess Kaguya. De Japanse animatiegroep levert met When Marnie Was There een ingetogen tranentrekker die focust op de vriendschap tussen twee meisjes.
Regie Hiromasa Yonebayashi
Cast Sara Takatsuki, Kasumi Arimura
Speelduur 103 minuten
Vanaf 11 februari in de bioscoop