Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

16.04.2024

Maria Montessori: Léa Todorov geeft Intelligente, feministische draai aan de klassieke biopic (recensie)

door Chris Craps

Met een titel als Maria Montessori verwacht je een klassieke biopic over de wereldberoemde Italiaanse arts en opvoedkundige. Gelukkig heeft de Franse cineast Léa Todorov een heel andere film gemaakt. Ze schetst wel een portret van de stichter van de Montessori-scholen, maar speelt het slim.

Todorov gebruikt een fictief incident net voor het begin van de twintigste eeuw om de persoonlijkheid van Montessori (Jasmine Trinca) te belichten. De eerste vrouwelijke arts in Italië was op dat moment met haar partner werkzaam in een instituut dat verwaarloosde of gehandicapte kinderen elementaire vaardigheden aanleerde.

Omdat ze een ongehuwde moeder was en een zeer drukke agenda had, moest ze haar jonge zoon op het platteland verborgen houden. Op een dag komt de rijke Franse courtisane Lily (Leïla Bekhti) aankloppen. Ze heeft hulp nodig voor haar negenjarig nichtje – in feite haar dochter – dat jarenlang geen ouderlijke aandacht had gekregen.

De twee vrouwen zijn op bepaalde vlakken elkaars spiegelbeeld, op andere elkaars tegenpool. Beide vrouwen hebben een kind dat van hen vervreemd is. Maar waar Lily rijkdom, prestige en onafhankelijkheid heeft vergaard door mannen te laten betalen, is de onbezoldigde Maria volledig afhankelijk van haar partner en de andere mannen die het instituut runnen. Uit de ontmoeting groeit voor de twee een nieuwe bewustwording.

Maria Montessori is een feministische film, maar zonder het hol, sloganesk girlpower-militantisme dat veel zelfverklaarde soortgelijke films onverteerbaar maakt. Todorov exploreert in feite meer het moederschap als cruciaal aspect van het feminisme dan de baanbrekende strijd van vrouwen zoals Montessori voor waardering, gelijk rechten en onafhankelijkheid. Een simplistische biopic had nooit zo’n geladen inhoud kunnen hebben.

>>Klap

Léa Todorov focust zich op het moederschap als cruciaal aspect van het feminisme via de ontmoeting tussen twee moeders: de wereldberoemde opvoedkundige Maria Montessori en een (fictieve) rijke courtisane. Een moderne The Miracle Worker.

Regie Léa Todorov
Cast Jasmine Trinca, Leïla Bekhti, Nancy Huston
Speelduur 1u41
Vanaf 17 april in de bioscoop

Lees meer over: