12.05.2015
Mad Max: Fury Road
“Een opera van staal en bloed.”
Dat was de quote die ik aan de lui van filmverdeler Fox Belgium gaf net nadat ik deze langverwachte voortzetting van de George Miller-franchise zag.
“Beetje cliché”, hoor ik de één al zeggen. “Makkelijk scoren”, denkt de ander waarschijnlijk. Geloof me, normaliter speel ik dit soort pr-spelletjes niet mee. Zeker niet zo snel na een screening. Maar nu kon ik niet anders.
Ondanks enkele minpunten – ik blijf een zeurkous – behoort Mad Max: Fury Road tot het soort blockbuster dat zijn popcorngehalte overstijgt en rake dingen zegt over de tijd waarin we leven.
Heel belangrijk aan mijn quote is het gebruik van het woord ‘opera’. “Een orgie van staal en bloed” is dezer dagen de normaalste zaak van de wereld in Tinseltown. Miller en de zijnen mikken echter hoger, veel hoger.
Van de vlijmscherpe fotografie en de tastbare production design over het spartaanse scenario en de ongelooflijke stunts tot de knettergekke score en de soms strakke, soms meanderende montage: de Australische cineast is erin geslaagd om zijn hele team op dezelfde duizelingwekkende golflengte te krijgen.
The Drop-topper Tom Hardy volgt in de voetsporen van Mel Gibson en doet dat zo goed dat je de originele road warrior bijna onmiddellijk vergeet. Tegenspeelster Charlize Theron levert op haar beurt als de verbeten Furiosa zo’n straf werk dat ze de show dreigt te stelen.
Dat was waarschijnlijk Millers bedoeling, want – zonder iets van de sluimerend slimme plot weg te geven – Fury Road is een als actiespektakel vermomde ode aan vrouwen, hun doorzettingsvermogen en hoop wanneer alles hopeloos lijkt.
En zo belandden we bij mijn punt van kritiek: als Miller de mannelijke personages nu net iets minder karikaturaal had gemaakt – af en toe dreigt Besson-achtige pastiche – had ik het over een regelrecht meesterwerk kunnen hebben.
De kans is niettemin klein dat er dit jaar een indrukwekkendere blockbuster de bioscoop binnenrijdt. Wedden dat er enkele Tinseltown-toppers dit verscheurend mooie spektakel aanschouwen en beseffen dat hen maar twee opties resten: bijbenen of afdruipen!
>>KLAP
Maffe Max keert terug naar het witte doek en veegt de vloer aan met de gemiddelde blockbuster. Genadeloos gewelddadig, visueel verbluffend en energetisch als een mothefucker. Maar ook: doordacht, geëmancipeerd en een zoveelste visitekaartje voor Tom Hardy en Charlize Theron.
Regie George Miller
Cast Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas hoult
Speelduur 2u
Vanaf 13 mei in de bioscoop