13.06.2023

L’ultima notte di Amore: Meeslepende politiethriller groeit uit tot beste genrefilm van het jaar (recensie)

De beste film van de recentste Berlinale én de beste genrefilm van 2023 is zonder veel concurrentie L’ultima notte di Amore, de derde film geregisseerd door de Italiaanse acteur Andrea Di Stefano. Wat maakt deze politiethriller tot een verrassende uitschieter? Een briljant script, een forse hoofdacteur en een superefficiënte regie.

Met liefde heeft de film niets te maken, tenzij de achternaam van Franco Amore (Pierfrancesco Favino) een ironische knipoog is naar de relatie tussen de politieman en zijn enigmatische vrouw. De laatste nacht uit de titel begint tijdens het pensioenfeestje van Amore, die gedurende zijn 35 jaar dienst zijn wapen nooit heeft hoeven te gebruiken. Hij maakte wel nooit carrière en verdiende te weinig, maar heeft het er zonder kleerscheuren van afgebracht. De man arriveert echter te laat op zijn eigen party en ziet er bovendien helemaal verfomfaaid uit.

Wat volgt is een lange flashback die begint met Amore die een ‘gemakkelijke’ opdracht aanvaart van een dubieuze Chinese zakenman. Dat zoiets verkeerd zal aflopen, kan het kleinste kind voorspellen. Maar Di Stefano laat je geen tijd om daarover na te denken, want hij racet via een hele reeks spannende scènes naar waar de narratief begon. Rustpunten zijn er niet en dat maakt de film net zo adembenemend.

Je bent in de eerste plaats mee met het boeiende personage van Amore, een man met een geweten die echter ontdekt dat hij zowel in zijn beroeps- als in zijn privéleven heel naïef is geweest. Menselijker kan het niet. In die zin staat Amore symbool voor een antiheld die perfect schipperde tussen twee werelden, maar op de valreep in de onderwereld wordt gesleurd.

Must-see!

Andrea Di Stefano, vooral bekend als acteur, brengt een van de beste Italiaanse genrefilms met deze politiethriller rond een politieman (Pierfrancesco Favino) die verstrikt raakt in web van bedrog, gulzigheid en corruptie. Voor de fans van Training Day, The Departed en The Sopranos.

Regie Andrea Di Stefano
Cast Pierfrancesco Favino, Linda Caridi, Camilla Semino Favro
Speelduur 2u04