11.09.2023

Luka: Met Jessica Woodworth wachten op een oorlog die misschien nooit komt (recensie)

De Amerikaans-Belgische Jessica Woodworth (Altiplano, King of the Belgians) zag het groots voor haar eerste sololangspeelfilm – partner Peter Brosens treedt ditmaal op als producer. Ze verfilmde, of liet zich in ieder geval enorm inspireren, door Il deserto dei Tartari, de beroemde roman van Dino Buzzati.

Je moet al stevig in je schoenen staan om dat te doen. De Italiaanse regisseur Valerio Zurlini beet er zijn tanden op stuk in 1976, en dat met grote Europese sterren van die tijd zoals Philippe Noiret en Max Von Sydow. Op visueel vlak kun je veel doen met het bronmateriaal, maar op narratief vlak gebeurt er weinig, met als gevolg dat monotonie en vervreemding belangrijker zijn dan drama en uitgewerkte personages.

Luka (Jonas Smulders) is de naam van een scherpschutter die zich aanmeldt bij Fort Kairos. Hij wil meewerken aan de bescherming van zijn land tegen een vijand die nooit te zien is. De invasie lijkt echter niet meteen voor morgen, want de tegenstander werd al lange tijd niet meer gezien. Toch dienen de militaire rituelen dagelijks onderhouden te worden.

Zoals je kunt verwachten van Woodworth krijgt het visuele voorrang, met daarnaast extra aandacht voor het sound design. In tegenstelling tot Zurlini gaat ze voor zwart-wit, claustrofobische composities en een Beau travail-achtige weergave van mannenlichamen. Dat maakt de film tijdens het eerste half uur origineel en fascinerend, maar wie interessante personages verwacht, blijft op zijn honger. Tenzij je geboeid raakt door een bende freakende mannetjesdieren die bij momenten doen denken aan de schizofrene nakomelingen uit Kurtz’ nederzetting in Apocalypse Now.

Luka is dus pure arthouse. Om een breder publiek te bereiken met een verfilming van Il deserto dei Tartari was een grappig-absurdistische richting nodig geweest à la Catch 22, Little Murders, Waiting for Godot of zelfs Woodworths eigen King of the Belgians/The Barefoot Emperor-diptiek.

Jessica Woodworth pakt in haar eerste soloregieproject de gevierde Italiaanse roman Il deserto dei Tartari aan. Centraal staat een jongeman die samen met andere krankzinnig wordende soldaten wacht op een vijand die misschien nooit komt. Beau travail meets Waiting for Godot.

Regie Jessica Woodworth
Cast Jonas Smulders, Geraldine Chaplin, Jan Bijvoet
Speelduur 1u34