26.06.2024

Love Lies Bleeding: Rundskop, Bound en Blood Simple meesterlijk gemixt tot queer neonoir (recensie)

De tweede film van de Britse Rose Glass (Saint Maud) is een liefdesverhaal, een familiedrama, een hardgekookte film noir, een battle of the sexes en een gitzwarte komedie. Niet toevallig denk je aan de schrijfsels van Jim Thompson en de scenario’s van Barry Gifford, maar daarnaast heeft de prent ook iets van de debuutfilms van de Coens (Blood Simple) en de Wachowski’s (Bound). Een film die zich lekker laat bekijken met andere woorden.

Love Lies Bleeding gaat van start als een queer drama dat zich afspeelt in 1989 in het hart van macho-Amerika – een zanderig plaatsje met een bar, een gymzaal, een schietpiste en een hoop rednecks. Lou (Kristen Stewart) is de manager van een fitnesszaal die zich verliest in de mooie ogen van nieuwkomer Jackie (een indrukwekkende Katy O’Brian), een bodybuilder die naar Las Vegas tracht te liften om er mee te doen aan een wedstrijd. Wanneer Jackie een job krijgt via de schoonbroer van Lou, is dat het begin van een reeks bloederige misdaden en onthullingen over verborgen familiegeheimen.

Glass maakt van bij het begin duidelijk dat dit een film is over toxische mannelijkheid en hoe die vrouwen tracht te vernietigen. Niet meteen een nieuw concept, maar door de gewelddadige en opgepompte mannen te confronteren met tegenstanders die zich niet laten domineren, krijgt het iets fris. Dat onlangs een screening van de film tijdens het BIFFF ontaarde, is dan ook geen verrassing. De macho’s in de zaal hadden de middenvinger aan hun adres duidelijken begrepen en reageerden zoals de mannen in deze film respondeerden. Alleen al in dat opzicht is Love Lies Bleedingeen zeer doeltreffende prent.

Love Lies Bleeding is echter vooral een zeer degelijke en originele genrefilm – veel beter dan het licht verwante Drive-Away Dolls. Het is dan ook nu al uitkijken geblazen naar Glass’ volgende film.

Saint Maud-cineaste Rose Glass gaat neonoir met een verhaal over twee lesbiennes die in een spiraal van geweld belanden. Voelt aan een mix van Bound en Blood Simple met een Rundskop-laagje.

Regie Rose Glass