24.02.2016
Les premiers les derniers
Twee premiejagers met verweerde gezichten trekken door een afgeleefd landschap. Ze zijn op zoek naar outlaws die een kostbaar object gestolen hebben van een rijke opdrachtgever. Hun tocht leidt hen naar een klein stadje waar ze even het leven van allerlei figuren raken: een alleenstaande vrouw, een stokoude hoteluitbater en een zakenman met zijn handlangers.
Voeg een paar paarden en Stetsons toe aan Les premiers les derniers en je hebt een traditionele western. Alleen is ‘traditioneel’ allesbehalve het adjectief dat de Belgische regisseur Bouli Lanners in gedachten had met zijn nieuwe film. Om te beginnen speelt de plot zich in het hier en nu af en lopen de personages rond onder de gezwollen hemelen die we in onze contreien zo goed kennen. De premiejagers (Albert Dupontel en Lanners zelf) zien eruit als bikers, en de outlaws die ze achterna zitten, zijn jonge daklozen. Die weten zelfs niet dat ze achtervolgd worden, want ze hebben gewoon een gsm weggegrist waar zeer gevoelige informatie op staat.
Bovendien slaat Les premiers les derniers een toon aan die je in de gemiddelde western niet aantreft. Het verhaal is tegelijk absurd geestig (de onvermoede talenten van Jezus Christus), oprecht emotioneel (de zielsproblemen van Lanners eigen personage), verrassend diepzinnig (de wijze woorden van de hoteluitbater) en compleet surreëel (de gemummificeerde zwerver). En dat zonder dat de ene kwaliteit de andere in de weg loopt.
En dan is er nog Lanners’ fantastische oog voor esthetiek. De man is in wezen een schilder, en dat bewijst hij met elke film die hij maakt. De kaders die hij in Les premiers les derniers op het doek creëert, mogen voor mijn part echter een eigen galerij krijgen. Adembenemend.
>>KLAP
De Waalse regisseur Bouli Lanners tekent voor een sfeervolle, ontroerende en vaak geestige moderne fabel met uitgesproken westerninvloeden. Bruno Dumont (P’tit Quinquin) is een geestesgenoot als hij in een lollige bui verkeert, maar Lanners heeft een warmere ziel.
Regie Bouli Lanners
Cast Albert Dupontel, Bouli Lanners, Suzanne Clément
Speelduur 1u38
Vanaf 24 februari in de bioscoop