08.02.2022

Les jeunes amants: Op liefde – en verdriet – staat geen leeftijd (recensie)

De tijden zijn duidelijk veranderd. Films waarin de vrouw veel ouder is dan haar mannelijke partner zijn dezer dagen minder ophefmakend dan pakweg twintig jaar geleden – toen het publiek het vreemd genoeg wel normaal vond dat in Entrapment de 68-jarige Sean Connery een relatie begon met de 29-jarige Catherine Zeta-Jones. In Les jeunes amants heeft de maatschappij het nog steeds moeilijk met de relatie tussen een vrouw op leeftijd en een veel jongere man, maar de schandaalsfeer is weg. En in feite handelt deze film van Carine Tardieu niet over die grote leeftijdskloof, maar over rouw.

De 70-jarige Shauna (Fanny Ardant) dreigt haar doodzieke dochter te verliezen en wordt getroost door de 40-jarige arts Pierre (Melvin Poupaud). Een paar jaar later ontmoeten ze elkaar opnieuw in Ierland, waar de vonk overslaat. Niet lang daarna beginnen ze een relatie, ondanks het feit dat Pierre gehuwd is en kinderen heeft. Wanneer Pierre zijn relatie bekent aan zijn vrouw (Cécile de France) betekent dat echter niet het einde van zijn liefde voor Shauna.

De atypische thematiek – het gaat hier niet over seks – en Ardants vertolking maken van Les jeunes amants een interessant drama. Stilistisch is dit echter een typische Franse film die weinig narratieve verrassingen biedt en waarin op visueel vlak weinig meer gebeurt dan het registreren van de acteurs. Natuurlijk zit je met een getalenteerde cast gebeiteld, maar bij momenten vraag je je toch af wat een Audiard of een Ozon met dit verhaal had kunnen doen.

In dit drama van de Franse Carine Tardieu wordt een gehuwde dokter verliefd op de veel oudere moeder van een patiënt. Verwacht geen stroperigheid à la Love Story, maar de hardheid van het Britse The Mother. CC

Regie Carine Tadieu
Cast Fanny Ardant, Melvil Poupaud, Cécile de France
Speelduur 1u52