16.11.2022

Les Amandiers: Valeria Bruni Tedeschi’s brutale portret van het leven op de toneelschool (recensie)

De Franse actrice Valeria Bruni Tedeschi maakt ook al twintig jaar naam als regisseuse en is nog maar eens achter de camera gekropen. Zoals in Actrices heeft ze in Les Amandiers iets te vertellen over iets wat ze echt goed kent: acteren. In deze milieuschets belicht ze haar eigen ervaringen in de jaren tachtig op het Théâtre des Amandiers in Nanterre bij Parijs.

De intussen legendarische toneelschool werd opgericht door de in 2013 overleden La reine Margot-regisseur Patrice Chéreau en zijn vriend Pierre Romans. Chéreau drukte als directeur vooral in de jaren tachtig zijn stempel op de instelling. De ingangsexamens waren behoorlijk zwaar. Wie toegang kreeg, werd beschouwd als lid van de nieuwste generatie topacteurs. Tedeschi schetst in haar film hoe twintigers Stella, Victor, Adèle en Etienne zich door het ingangsexamen worstelen en vervolgens kampen met hun identiteit en de manipulaties van Chéreau, een veeleisende dictator die last heeft van stemmingswisselingen.

Je zou misschien verwachten dat Tedeschi een opgepoetst en geromantiseerd beeld ophangt van de school. Ze houdt zich echter niet in en toont hoe hard en frustrerend de opleiding wel was. Ze is ook behoorlijk streng voor Chéreau (geweldig vertolkt door Tedeschi’s ex Louis Garrel), die er niet voor terugdeinsde om zijn studenten op een manier te behandelen die nu niet meer door de beugel zou kunnen.

Wat Tedeschi toont, is volgens getuigenissen van collega-acteurs heel juist en herkenbaar en ze bejubelen dan ook haar rauwe en oprechte aanpak. Wie niet vertrouwd is met acteursopleidingen van dertig jaar terug, zal echter schrikken van de lessen die wat weg hebben van gevaarlijke psychoanalytische sessies waarin emotioneel misbruik niet wordt geschuwd. Op het einde van de film vraag je je dan ook af welke mentaal gezonde mens überhaupt acteur zou willen worden.

Valeria Bruni Tedeschi toont in haar realistisch groepsportret hoe jonge twintigers hun studies aan de beroemde toneelschool van het Théâtre des Amandiers in Nanterre aanvatten. Louis Garrel steelt de show als de complexe en wispelturige directeur Patrice Chéreau. Het rauwe zusje van de televisieserie Unscripted.

Regie Valeria Bruni Tedeschi
Cast Louis Garrel, Nadia Tereszkiewicz, Suzanne Lindon
Speelduur 2u06