09.11.2022

Leila’s Brothers: Iraanse familietragedie over vastgeroeste mannen en een slimme vrouw (recensie)

Dit Iraanse familiedrama mag sinds enkele maanden niet meer vertoond worden in zijn land van herkomst. Niet dat de film echt kritisch is tegenover de overheid, maar hij tekent wel een zeer negatief beeld van de patriarchale maatschappij en bovendien is het enige heroïsche personage een vrouw die veel slimmer blijkt dan alle mannen samen.

Leila is niet de protagonist, maar wel de centrale figuur. Ze wordt vaak door haar familie wandelen gestuurd omdat ze een vrouw is die zich maar beter niet inlaat met mannenzaken. Ze is echter de enige die de familie kan behoeden voor groter onheil. Het geklungel begint met vader Esmail die de kans krijgt om de patriarch van de bredere familieclan te worden, maar daarvoor een fortuin moet ophoesten. Hij vertikt het geld dat hij gespaard heeft aan zijn volwassen kinderen te geven omdat hij ze losers en dieven vindt. De vier zonen zijn dat ook. Alireza, de enige die werk had, is gestopt met zijn job omdat de fabriek hem weigert te betalen. Er moet dus iets gebeuren. Dat is het moment waarop Leila Alireza aanmaant om een zaak met zijn broers op te starten.

Regisseur Saeed Roustayee laat je voelen dat de broers en de vader zo vol van zichzelf en hun mannelijkheid zijn dat ze alles zullen verprutsen en dat de toeschouwer zich mag verwachten aan een neerwaartse spiraal. Leila’s Brothers had bijna een komedie kunnen zijn over de incompetentie van het patriarchaat, maar Roustayee benadert het verhaal meer als een tragedie over vastgeroeste mannen die niet naar de wijze raad van een intelligente vrouw willen en kunnen luisteren.

In een gebalde versie van zo’n 100 minuten had Leila’s Brothers een klein meesterwerk geweest. Roustayee heeft helaas 165 minuten nodig om zijn verhaal uitgelegd te krijgen. Het feit dat veel scènes bestaan uit lange dialogen in kleurloze ruimtes, bevordert het kijkplezier niet bepaald. Wanneer de regisseur ook nog eens afsluit met een heel lange sequens die weinig aan het verhaal toevoegt, snak je echt naar de verlossende eindgeneriek.

Niettemin interessant.

In dit Iraanse familiedrama worden vier broers door hun bezorgde zus aangemoedigd om samen iets te beginnen dat hen uit de armoede kan halen. Te bekijken als een Rocco e i suoi fratelli in Iran.

Regie Saeed Roustayee