01.07.2015

Lee & Cindy C.

door Jimmy Van der Velde

Stany Crets zit niet graag stil. Na het maken van allerlei televisieprojecten en knotsgekke musicals achtte hij de tijd rijp om een eerste langspeelfilm te schrijven en te regisseren. Inspiratie voor de onderneming putte hij uit de Grote Vlaamse Showbizzwereld. Schlagerzangers, ‘de boekskes’ en geldbeluste impresario’s vormen maar enkele ingrediënten van Lee & Cindy C., een wat aparte romantische komedie die op luchtige wijze de draak steekt met de Laura Lynns en Romeo’s van deze wereld.

Voor de hoofdrollen trommelde de debuterende filmmaker Thuis-acteur Bert Verbeke en musicalster Ann Van den Broeck op. Hij speelt een amateuristische grungerocker, zij een succesvolle schlagerzangeres die net een persoonlijk drama heeft overwonnen. Wanneer hun paden kruisen, zien ze een kans om nieuw leven in hun muzikale dromen te pompen. Geen gemakkelijke opdracht, want werkelijk iedereen probeert hen.tegen te werken. En het wordt nog moeilijker wanneer de liefde in het spel komt.

Een kritische ontleding van de Vlaamse schlagerwereld hoef je van dit onschuldige vehikel niet te verwachten. De regisseur speelt met de gekende clichés, maar nooit met de bedoeling om uit te lachen.  Hij vergroot de stereotypen uit om komisch effect te sorteren. Nathalie Meskens, die een hyperactieve platenbons vertolkt, is daar een mooi voorbeeld van. Het gevolg is wel dat je een gigantische overload aan overacting krijgt. Enerzijds werkt dat soms flink op de zenuwen, anderzijds zorgt het er voor dat de titelpersonages menselijker aanvoelen.

Hoewel Crets wil vermijden dat de film in een hokje wordt gestopt, hoef je geen vergrootglas boven te halen om de aanwezige genreconventies te spotten. Het verhaal volgt van begin tot einde gekende paden. De humor mikt overduidelijk op een breed publiek en zal zeker sporadische bioscoopgangers kunnen plezieren.

Lee & Cindy C. is met andere woorden een crowdpleaser in hart en nieren, die wordt gesierd door een aanstekelijk enthousiasme.

Stany Crets bekladt met zijn langspeeldebuut het witte doek met jolige schlagermuziek, knotsgekke personages, sympathieke humor en herkenbare romantiek. Een kitscherige romcomvariant van The Bodyguard.

Regie Stany Crets
Cast Ann Van den Broeck, Bert Verbeke, Jaak Van Assche
Speelduur 1u46