Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

08.06.2016

L’économie du couple

door Ruben Nollet

Ik vrees dat je al heel volwassen en bezonnen moet zijn om een deftig punt te zetten achter een huwelijk. Niet dat ik — godzijdank — uit ervaring spreek, maar er lijken mij redenen genoeg om je slecht en vijandig te voelen. De ooit zo heerlijke passie is vervlogen, je hebt de minder aangename kanten van je partner gezien, je bent geconfronteerd met je eigen tekortkomingen en je toekomst is veranderd in een groot vraagteken. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een scheiding gemakkelijk ontaardt in wederzijds gescheld, beschuldigingen allerhande en uiteindelijk een machtsstrijd om twee zaken: de kinderen en het geld.

In L’économie du couple gaan de ruzies vooral over het tweede. Marie en Boris schieten na 15 jaar huwelijk totaal niet meer op met elkaar. Boris probeert nog wel om de brokken te lijmen, maar voor Marie hoeft het duidelijk niet meer, ook al zouden hun tweelingdochtertjes niets liever willen dan dat papa en mama elkaar weer graag zien. Alsof de situatie nog niet ingewikkeld genoeg is, worden ze om financiële redenen gedwongen om onder een dak te blijven wonen. Boris heeft immers niet het geld om te verhuizen en Marie vindt het niet haar taak om ergens anders een woonst te zoeken. Het gekibbel om geld heeft bovendien een sociale dimensie, want terwijl Boris een arbeiderszoon is, heeft Marie veel financiële steun gekregen van haar rijke ouders.

Op het einde na situeert de Brusselse regisseur Joachim Lafosse zijn film helemaal in het appartement waar het gezin woont en het tuintje dat ernaast ligt. De buitenwereld bestaat niet, de beide hoofdpersonages zitten opgesloten in hun kleine leef- en denkwereld. Ze weten niet hoe ze eruit moeten ontsnappen, en ze weten ook niet hoe ze een stap kunnen zetten in de richting van de ander. Het is een pijnlijke dans die hoofdacteurs Bérénice Bejo en Cédric Kahn — de cineast is een heuse ontdekking als acteur — tot in de perfectie uitvoeren.

L’économie du couple is meedogenloze cinema omdat hij de kwetsbaarheid van zijn personages zonder pardon blootlegt. En omdat de ruzies en situaties die hij opvoert soms al te herkenbaar zijn, zit je geregeld met dichtgeknepen keel en een loden gewicht op je borst te kijken. Maar het is tegelijk ook een heel menselijke film, die veel begrip kan opbrengen voor zijn karakters. Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik het soms op mijn heupen kreeg van de onredelijkheid waar Marie aan vasthoudt.

Een gouden tip: als je het gevoel hebt dat het even wat minder gaat in je relatie, bekijk dan eerst deze film voor je overhaaste beslissingen neemt.

 >>KLAP

Een echtpaar overweegt om te scheiden, maar financiële overwegingen maken die stap niet gemakkelijk. De Belgische regisseur Joachim Lafosse fileert in dit drama à la A Separation genadeloos maar met medevoelen de complexe relaties tussen zijn personages.

Regie Joachim Lafosse
Cast Bérénice Bejo, Cédric Kahn, Marthe Keller
Speelduur 1u38
Vanaf 8 juni in de bioscoop

@RubenNollet