26.06.2024

Le comte de Monte Christo: Oerklassieke maar superieure adaptatie (recensie)

Van Le comte de Monte Christo, de klassieke roman van Alexandre De drie musketiers’ Dumas, zijn er zoveel film- en televisieversies gemaakt dat je de tel verliest.  De bekendste recente bewerkingen zijn een Franse miniserie uit 1998 met Gérard Depardieu en een Hollywoodfilm uit 2002 met Jim Caviezel. De Fransen voegen nu een lange, luxueuze en hyperklassieke bioscoopversie aan de verzameling toe. Het is meteen ook een van de beste.

De held van het verhaal is Edmond Dantès (Pierre Niney), een zeeman die het in 1814 schopt tot kapitein. Het geluk lijkt hem toe te lachen, want hij gaat bovendien trouwen met zijn verloofde Mercédès. Het is echter een woelige tijd: Lodewijk XVIII heeft de macht in handen, terwijl Napoleon zijn terugkeer voorbereidt. Een geheime brief van de voormalige keizer wordt een wapen in de handen van drie mannen die Dantès uit de weg willen. Hij belandt dan ook in de gevangenis, maar een medegevangene zal ervoor zorgen dat hij de wraakzuchtige Comte de Monte Cristo wordt.

Regisseurs Matthieu Delaporte en Alexandre de La Patellière zijn relatief trouw gebleven aan de roman. Wie het boek niet kent of geen enkele eerdere adaptatie gezien heeft, zal misschien verrast zijn door het gebrek aan actie. Le Comte de Monte Cristo moet het drie uur lang hebben van zijn ingewikkelde intrige. De regisseurs hebben het ontbreken van fysieke confrontaties echter gecompenseerd met oogstrelende fotografie, een zwierige regie, luxueuze decors en landschappen, maar vooral sterke acteurs met aan de kop de immer geloofwaardige Niney.

Niet iedereen zal deze film bejubelen. Hij is namelijk zo klassiek dat hij door sommigen tijdens de wereldpremière in Cannes uitgespuwd werd. Je kunt deze breed entertainende film echter niet zomaar in de afvalcontainer dumpen omdat hij niet innoverend genoeg is. Daarvoor is de regie te uitgesproken, het acteerwerk te straf en het verhaal te complex.

Het beroemde boek van Alexandre Dumas over een kapitein die onterecht gevangen wordt genomen op het einde van het Napoleontisch tijdperk, krijgt een luxueuze, oerklassieke Franse bioscoopbewerking die kan concurreren met de bekendste eerdere adaptaties uit Hollywood en omstreken.

Regie Matthieu Delaporte & Alexandre de La Patellière
Cast Pierre Niney, Anaïs Demoustier, Pierfrancesco Favino
Speelduur 2u58