04.01.2022

Lamb: Noomi Rapace schittert in IJslandse mix van drama, sprookje en horror (recensie)

Lamb, het debuut van de IJslandse regisseur Valdimar Jóhannsson, is zo’n film die je zonder voorkennis zou moeten bekijken. Heel veel recensies maken zich wat Lamb betreft schuldig aan massieve spoilers. Toegegeven, het is niet evident om over de film te schrijven omdat zelfs het verwijzen naar een genre of een andere film al een idee kan geven van de verrassende inhoud. Dus: al wie houdt van psychologisch relatiedrama’s, sprookjes en/of subtiele horror doet er best aan niet verder te lezen, maar zich zo snel mogelijk naar de bioscoop te begeven om deze toch wel bijzondere film te ontdekken.

SPOILERALARM

Maria (Noomi Rapace, die opgroeide in IJsland) leeft met echtgenoot Ingvar op een afgelegen schapenboerderij. Een drama in het verleden heeft van hen niet al te vrolijke mensen gemaakt. Wanneer Maria zich over een bijzonder lammetje ontfermt, lacht het geluk hen opnieuw toe. De komst van Pétur, de broer van Ingvar, zorgt echter voor verse spanningen. Pétur vindt Maria’s nieuwe moederrol namelijk een perversie.

Het verhaal wordt heel rechtlijnig verteld en stevent af op een bizarre climax die misschien niet iedereen als bevredigend zal ervaren. De film zwalpt immers tussen verschillende genres zonder – in het eerste uur toch –uitgesproken een bepaalde richting uit te gaan. Dat is echter juist een van de sterkste kanten van de film.

Wat van Lamb een echte uitschieter maakt, is de weinig opvallende subtekst die je vragen doet stellen over het universum waarin de film zich afspeelt. Zitten we hier in een sprookje? In een droom? Of in de verbeelding van een getraumatiseerd iemand? Het antwoord wordt slechts gesuggereerd in een paar essentiële shots die makkelijk aan je aandacht ontsnappen.

Lamb was een van dé uitschieters en verrassingen van Cannes 2021. Grijp je kans en ontdek hem in een Belgische bioscoop!

De IJslandse cineast Valdimar Jóhannsson maakt zijn regiedebuut met een mix van een psychologisch drama en een sprookje over een boerenechtpaar op een schapenranch geconfronteerd worden met de consequenties van het nieuwe geluk dat ze gevonden hebben.

Regie Valdimar Jóhannsson
Cast Noomi Rapace, Hilmir Snær Guðnason, Björn Hlynur Haraldsson
Speelduur 1u46