Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

22.07.2019

Kunnen variërende ticketprijzen dalend bioscoopbezoek tegengaan?

door Vertigo

De actiekomedie Stuber met Dave Bautista en Kumail Nanjiani bracht op dinsdag 16 juli 1,4 miljoen dollar op, 72 procent meer dan de dag ervoor. Dat komt omdat er een “discount Tuesday” was waarop bioscoopgangers in duizenden Amerikaanse bioscopen tot twee derde minder konden betalen voor een filmticket.

Momenteel loopt de wereldwijde box-office van dit jaar zeven procent achter op die van vorig jaar, mogelijk omdat veel mensen door het ruime aanbod aan streamingcontent enkel nog spektakelfilms op het grote scherm gaan bekijken.

Door tickets voor kleinere films als Stuber goedkoper te maken, krijgen ze mogelijk een kans om met de grote jongens mee te spelen.

“Een kaartje voor Stuber zou niet even veel mogen kosten als een kaartje voor Avengers: Endgame of Star Wars,” zegt Chris Aronson, een voormalige distributiemedewerker van 20th Century Fox.

2018 was een succesjaar aan de Amerikaanse box-office en volgens sommigen zou dat aan de populariteit van de abonnementsdienst MoviePass liggen. Hun leden konden namelijk voor 9,99 dollar per maand elke dag één keer naar de bioscoop, terwijl een ticket in New York en Los Angeles tegenwoordig tot achttien dollar kost.

Zo zou Tag veertien procent van zijn openingsweekend te danken hebben aan MoviePass. De komedie met Jeremy Renner debuteerde met 14,9 miljoen dollar, terwijl Stuber het met 8,2 miljoen dollar moest doen.

Niet iedereen is er echter van overtuigd dat variabele ticketprijzen de oplossing zijn. “Wanneer je minder vraagt voor een film, zeg je dat hij niet zo goed is als een andere,” zegt analist Eric Handler. “Ik denk niet dat het er snel van zal komen.”

Een aantal Amerikaanse bioscoopketens hebben alvast hun eigen MoviePass gelanceerd. Zo experimenteert Alamo Drafthouse met een tariefplan waarmee hun bezoekers één film per dag zouden kunnen bekijken.

“We zien een groei in de bezoekersaantallen,” zegt Alamo Drafthouse-CEO Tim League, “en kleinere films als Eight Grade, Booksmart en Late Night hebben er het meeste baat bij. We gaan er namelijk van uit dat mensen sowieso naar Avengers: Endgame gaan kijken.”

Bron: THR

Lees meer over: