Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

30.03.2015

Kostuumkoninginnen

door Jimmy Van der Velde

De kleren maken niet enkel de man, maar ook de film. Zo kan je je momenteel in Disneys Cinderella blindstaren op de prachtige ontwerpen van costume designer Sandy Powell. Maar ze is niet de enige die het witte doek met textiel feller doet sprankelen. De strafste designdames op een rijtje!

Edith Head

Als filmfan mag je één kostuumontwerpster nooit meer vergeten, namelijk Edith Head. De briljante costumière ontving tijdens haar carrière maar liefst 35 (!) Oscarnominaties en won er acht! Ze werkte elf keer samen met Alfred Hitchcock en kleedde iconische Hollywooddiva’s als Barbara Stanwyck, Audrey Hepburn, Bette Davis, Ingrid Bergman en Natalie Wood. Meesterwerken als All About Eve (1950), Roman Holiday (1953), Rear Window (1954) en Vertigo (1958) zouden nooit hetzelfde zijn zonder de uitzonderlijke creaties van Head.

 

Irene Sharaff

Ook Sharraf wist met zestien Oscarnominaties en vijf beeldjes de harten van The Academy te veroveren. Haar kledij pompte leven in muzikale klassiekers als An American in Paris (1951), West Side Story (1960), Guys and Dolls (1955), The King and I (1956) en Funny Girl (1968). Tegelijkertijd maakte ze ook furore op Broadway. Indrukwekkend!

 

Deborah Nadoolman

Wie is er verantwoordelijk voor de iconische look van Indiana Jones? Juist, deze topvrouw! Nadoolman zorgde ervoor dat Harrison Fords leren jas en de rest van zijn avontuurlijke outfit  als gegoten zaten. Verder ontwierp ze ook de kostuums van The Blues Brothers en de rode jas die Michael Jackson in de Thriller-videoclip draagt.

 

Eiko Ishioka

Drie jaar geleden overleden, maar voor altijd vereeuwigd dankzij de films van Tarsem Singh. Het oeuvre van de Indisch-Amerikaanse cineast bestaat uit visuele pareltjes, mede door de kleurrijke ontwerpen van dit Japanse kostuumtalent. Haar naam prijkt op de aftiteling van The Cell (1997), The Fall (2006), Immortals (2011) en Mirror, Mirror (2012). In 1992 werkte ze ook mee aan Bram Stoker’s Dracula.

 

Milena Canonero

Dit jaar kon je zien hoe de Italiaanse een Oscar in de wacht sleepte voor Wes Andersons The Grand Budapest Hotel. Die staat nu te pronken naast de beeldjes die ze won voor Barry Lyndon (1976), Chariots of Fire (1981) en Marie Antoinette (2006). Het was Stanley Kubrick die haar lanceerde ten tijde van A Clockwork Orange (1971). 44 jaar later is ze nog steeds een genie in haar vak.

 

Marilyn Vance

De kans dat je de Amerikaanse cinema uit de jaren tachtig associeert met de kleren van Vance is zeer groot. Ze was dan ook verantwoordelijk voor de garderobes in The Breakfast Club (1985), Pretty in Pink (1986), Ferris Bueller’s Day Off (1986), Fast Times at Ridgemont High (1982), Weird Science (1985), The Untouchables (1987), Die Hard (1988) en Predator (1986). Samengevat: ze is een essentieel onderdeel van de toenmalige zeitgeist.

 

Ruth Morley

Morley zette zichzelf in de jaren zeventig in de kijker met Taxi Driver (1976), Kramer vs. Kramer (1979) en Annie Hall (1977). Vooral in die laatste film vormde ze Diane Keaton om tot een lichtend voorbeeld voor een hele generatie vrouwen. La-di-da!

 

Colleen Atwood

Atwood is vandaag zonder twijfel de bekendste en meest gerespecteerde costume designer uit Hollywood. Ze verzamelde elf Oscarnominaties en won er drie. Memorabel zijn haar samenwerkingen met Jonathan Demme, Tim Burton en Rob Marshall. Recent botvierde ze haar talenten in Into the Woods.

@TheJimeister