17.05.2019
Kortfilm van vrouwelijke filmpionier teruggevonden in Eye-collectie
De korte film The Twins is tientallen jaren in de Desmet-collectie van Eye Filmmuseum bewaard gebleven, maar was niet eerder geïdentificeerd als een van de verloren gewaande films uit het oeuvre van Lois Weber, de eerste Amerikaanse vrouwelijke regisseur, producent en scenarist.
Lois Weber (1879 -1939) was de meest succesvolle vrouwelijke filmmaker van haar tijd en van grote invloed op de stille cinema. Ze regisseerde en schreef veel baanbrekende films – drama’s waarin sociale en politieke kritieken werden gecombineerd met persoonlijke verhaallijnen.
Ze was een van de eerste auteurs van de Amerikaanse cinema, een filmmaker die betrokken was bij alle aspecten van productie en die de film gebruikte om haar eigen ideeën over te brengen. Daarnaast was ze de eerste Amerikaanse vrouw die een lange speelfilm regisseerde, The Merchant of Venice in 1914, en in 1917 de eerste Amerikaanse vrouwelijke regisseur die haar eigen filmstudio had.
Eye heeft de unieke kopie van een van Webers meesterwerken in de collectie: Shoes (1916). Deze speelfilm werd in 2010 digitaal gerestaureerd en vorig jaar op veler verzoek uitgebracht op dvd via Milestone Films.
The Twins (VS, 1911, Lois Weber & Phillips Smalley, 15’) is geschreven en mede-geregisseerd door Lois Weber, die als beide tweelingzusjes zelf ook een dubbelrol speelt. De tweeling is gescheiden bij de geboorte. Terwijl de ene zus wordt geadopteerd door een rijke familie, groeit de andere op tot berooide naaister.
Hoewel de film tientallen jaren in de Desmet-collectie bewaard is gebleven, was deze nog niet eerder geïdentificeerd. De ontbrekende openingsmeters celluloid, inclusief de hoofdtitel en de credits, en het feit dat deze filmtitel tot voor kort nooit werd genoemd in de filmografieën van Lois Weber, compliceerden de identificatie.
Tijdens de voorbereidingen van de WSS10/Eye International Conference 2019 – Sisters, bij het bekijken van korte films met tweelingen en zussen, is geconstateerd dat de film een van de verloren gewaande films uit Webers filmografie betreft.
De vertoning van The Twins is onderdeel van de vijfde Eye International Conference met het thema Sisters. Deze keer host Eye de tiende editie van de Women and the Silent Screen (WSS), een internationale conferentie die zich elke twee jaar buigt over de aanwezigheid van vrouwen in de eerste dertig jaar van de filmgeschiedenis – een veel grotere aanwezigheid dan de filmgeschiedenisboeken en de filmcanon doen vermoeden. Filmwetenschappers, filmmakers, archiefmedewerkers, curatoren en restauratoren van over de hele wereld komen van 25 tot en met 29 mei samen in Eye om hun onderzoek en werk rondom het thema Sisters te presenteren.
De WSS10/Eye International Conference 2019 – Sisters begint op 25 mei na de jaarlijkse Meet the Archive (voorheen bekend als Collectiedag), een middag met presentaties van recente projecten uit de Eye-collectie. De conferentie beslaat drie volle dagen, met academische panels en show-and-tell-presentaties met thema’s als ‘Performing Sisters’, ‘Radical Feelings: Feminism, Affect, Early Cinema’ en ‘Sister(s in the) Archives’. De conferentie wordt afgesloten op 29 mei met verschillende activiteiten in het Eye Collectiecentrum.
Deel van het programma zijn twee keynote-lezingen, één door dr. Annette Förster, onafhankelijk filmwetenschapper en curator en een specialist op het gebied van vrouwelijke filmmakers en actrices in de periode van de stille film, en één door prof. dr. Jacqueline Stewart (University of Chicago) die tijdens haar lezing ingaat op de uitdagingen van het documenteren van werk van vrouwen in ‘race-films’: films met zwarte acteurs voor een gesegregeerd Afrikaans-Amerikaans publiek tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw.
Op 26 mei is er een vertoning van The Women of Ryazan, geregisseerd door Olga Preobrazhenskaya en Ivan Pravov (RUS, 1927). Deze vertoning heeft een speciale score geschreven door de Nederlandse componist Ig Henneman in 1984, en wordt voorafgegaan door The Twins (1911).
Op 25 mei speelt Roosbeef bij de restauratie van Filibus (Mario Roncoroni, Italië, 1915). Op 27 mei is The Lights of Old Broadway (Monta Bell, VS, 1925, 35mm) te zien met live muzikale begeleiding door Stephen Horne. Deze prachtig gerestaureerde film bleek een van de meest gewaardeerde restauraties van stille films te zijn tijdens ’s werelds grootste archieffestival Il Cinema Ritrovato in 2018.