Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

20.02.2016

Knippen en plakken

door Jimmy Van der Velde

Mini en de muggen-regisseur Jannik Hastrup zet al decennialang graag de schaar in papier om zijn animatiepareltjes te maken. Het is een techniek die nog amper wordt toegepast vandaag. Gelukkig telt de filmgeschiedenis voldoende voorbeelden om de pracht van cutout animation te illustreren.

Die Abenteuer des Prinzen Achmed (1926)

Lotte Reiniger was een cutout animation-pionier. Die Abenteuer des Prinzen Achmed is de oudste nog bestaande animatieprent. De filmmaakster zette de schaar in papier om magische silhouetten te creëren voor een verhaal dat de mosterd haalt bij Duizend-en-een-nacht.

 

Heaven and Earth Magic (1957)

De cutout-techniek kan niet enkel toegepast worden voor wonderlijke animatieverhalen, maar ook voor experimentele avant-gardecinema. Deze film van Harry Everett Smith bewijst dat ten stelligste. Hij knipte illustraties uit 19e eeuwse catalogussen.

 

Monty Python and the Holy Grail (1975)

Ook Terry Gilliam is een groot fan van cutout animation. Hij gebruikte het om de absurde humor van Monty Python nog extra te benadrukken in de tv-serie en de films die het komische collectief maakten. Met alle hilarische gevolgen van dien.

 

Hedgehog in the Fog (1975)

Yuri Norstein is een befaamde Russische animatiemeester. Hij gebruikt de cutout-techniek hoofdzakelijk om poëtische, lyrische en detailrijke films te maken. Hedgehog in the Fog is zijn bekendste creatie.

https://www.youtube.com/watch?v=oW0jvJC2rvM

 

South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999)

De populairste cutout-creatie van de afgelopen twintig jaar is zonder twijfel de grofgebekte en hilarische tv-serie South Park. Matt Stone en Trey Parker creëerden vier jonge ventjes die de gekste dingen meemaken, niet op hun mondje gevallen zijn en op de meest vreemde manieren in aanraking komen met actuele figuren en topics.

https://www.youtube.com/watch?v=DNNOeEDB19E

 

Vals Im Bashir (2008)

Deze moderne animatietopper bevat ook cutout-animatie, maar niet op de klassieke manier. Het tragische oorlogsrelaas van Ari Folman combineert uitgeknipte beelden die werden gemaakt via Adobe Flash met klassieke animatie. Elke tekening werd in honderd stukjes verdeeld, die daarna naast elkaar werden gelegd en werden bewogen.

https://www.youtube.com/watch?v=_J9uoLMhMhs

 

@TheJimeister