25.02.2021
Kinepolis plant voorstellingen van streamingfilms & privévertoningen
Kinepolis wil films van streamingdiensten als Netflix op het grote scherm vertonen. In Luxemburg en Spanje werden daar reeds deals voor gesloten en nu is België aan de beurt.
De bioscoopketen wil in zee gaan met streamingdiensten omdat de traditionele studio’s nog steeds hoge bedragen vragen om hun films te vertonen, maar ze tegelijkertijd sneller op video-on-demand zetten.
“Als we maar drie weken exclusiviteit krijgen, dan betalen wij niet hetzelfde bedrag,” zegt Kinepolis-CEO Eddy Duquenne. “En de streamingplatformen begrijpen dat.”
Bovendien denkt Duquenne dat het publiek ervoor openstaat om streamingreleases in de bioscoop te bekijken: “De streamingdiensten hebben fantastische content die gemaakt is om bekeken te worden op het grote scherm. Een film bekijken in een cinemazaal is een aparte beleving die nog een dimensie toevoegt.”
Daarnaast is Kinepolis na Amerikaanse bioscoopketens zoals Cinemark en AMC van plan om zijn zalen voor privévertoningen te verhuren. Dat zal mogelijk zijn voor groepen van minimum tien personen van zodra de Belgische biosocopen mogen heropenen.
Duquenne ziet privévertoningen als een manier om de periode waarin de bioscopen nog niet op volle toeren zullen draaien te overbruggen. Door de energie- en schoonmaakkosten levert het idee namelijk op lange termijn niet genoeg op.
“Eenmaal de omstandigheden weer normaal zijn, dan zullen wij onze zalen ook voor meer dan minimaal tien klanten nodig hebben,” zegt Duquenne.
Verder heeft Kinepolis teruggeblikt op 2020. De keten begon veelbelovend aan het jaar met een bezoekersstijging van 12 procent tot en met 12 maart.
Daarna werd de bioscoopindustrie hard getroffen door de COVID-19-pandemie, met lange periodes van sluiting van bioscopen, beperkende maatregelen en een herhaaldelijk uitstel van blockbusterreleases tot gevolg.
Zo ontving Kinepolis in 2020 slechts 12,1 miljoen bezoekers, versus een initiële verwachting van meer dan 45 miljoen bezoekers. Dankzij de sterke kostenbeheersing en genomen maatregelen kon het EBITDA-verlies, aangepast voor huur (EBITDAL), worden beperkt tot -14 miljoen euro.
Kinepolis is de crisis ingegaan met een conservatieve schuldgraad en een aanzienlijke liquiditeitsreserve, nog versterkt door de bijkomende lening van 80 miljoen euro die begin 2021 werd afgesloten.
Een sterk kostenmanagement, ondersteund door de belangrijke vastgoedpositie van de Groep, maakt dat Kinepolis zelfzeker door de crisis laveert en nog gedurende een ruime periode de negatieve effecten van de COVID-19-pandemie aankan. De Groep beschikte bij aanvang van het jaar 2021 over 171 miljoen euro aan financiële ruimte.
Het management heeft zich de afgelopen maanden toegelegd op een verdere uitdieping van de bedrijfsstrategie, resulterend in een plan genaamd ‘Entrepreneurship 2022’ dat op basis van verdere optimalisaties en innovatie de heropstart en performantie van de Groep vanaf 2022 maximaal moet ondersteunen.
Ook de bouw van diverse nieuwbouwprojecten werd het afgelopen jaar verdergezet en ook deze nieuwe bioscopen zullen de heropstart mee ondersteunen.
“Financieel zit Kinepolis nog steeds in een erg sterke positie,” zegt Duquenne. “Onze netto financiële schuld is gestegen met slechts 96,3 miljoen euro. Hierin zit bijna 40 miljoen euro aan investeringen in expansie.”
“In deze schuld zit ook een verlies aan werkkapitaal van 24,3 miljoen euro door het stopzetten van onze activiteiten, die we zullen recupereren bij de heropstart van onze bioscopen. Dit wil zeggen dat onze eigenlijke cash burn in 2020 slechts 32,1 miljoen euro was, iets waar we in de gegeven omstandigheden trots op mogen zijn.”
“Met een liquiditeitsreserve van 171,0 miljoen euro bij de start van dit jaar, kan Kinepolis dus nog geruime tijd standhouden en mogen we met zekerheid zeggen dat ons bedrijf deze crisis zal doorkomen.”
“Iedereen zit te wachten op de heropening van bioscopen,” vervolgt Duquenne. “Zowel de Amerikaanse studio’s, die hun blockbusters blijven uitstellen omwille van het belang van bioscopen in de levenscyclus van een film, als onze klanten die nood hebben aan ontspanning buitenshuis.”
“En ook bij onze medewerkers, die al lange tijd werkloos zijn, is de goesting om terug in actie te komen groot. Wij zijn ervan overtuigd dat wij veilig kunnen heropenen en zo bijdragen aan ieders welzijn. Met onze ‘Entrepreneurship 2022’ plannen bereiden wij ons intussen verder voor op de toekomst.”