14.11.2019
Kinepolis blikt terug op succesvolle filmzomer & breidt opnieuw uit in Nederland
Van 1 juli tot en met 30 september kreeg Kinepolis 10 miljoen bezoekers over de vloer, 21,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De box-office-opbrengst steeg dankzij een hogere verkoop van premium producten zoals 3D, 4DX en Cosy Seats. De inkomsten in de bioscoop stegen door een toename van het aantal bezoekers in de shop en het aantal verkochte producten per bezoeker.
Het succes heeft volgens de bioscoopketen te maken met The Lion King en de vier andere populairste films van de zomer: Spider-Man: Far From Home, Fast & Furious Presents: Hobbs and Shaw, Toy Story 4 en Once Upon a Time in Hollywood.
Vergeleken met het derde kwartaal van 2018 leden de bezoekersaantallen bovendien niet onder het warme weer en het wereldkampioenschap voetbal.
Bovendien opende Kinepolis onlangs complexen in Frankrijk, Canada, Nederland en Spanje. Daar komt binnenkort ook Arcaplex in het Nederlandse Spijkenisse bij.
De bioscoop, voorheen in handen van en uitgebaat door de broers Rump, telt 9 zalen en 951 zitplaatsen en ontving ruim 200.000 bezoekers in 2018.
Arcaplex werd in het voorjaar van 2018 nog grondig gerenoveerd en uitgebreid. Drie nieuwe zalen werden hierbij geopend, voorzien van alle zitcomfort en uitgerust met laserprojectie voor een haarscherp beeld.
“We zijn blij deze prachtige bioscoop te kunnen opnemen in onze groep,” zegt Kinepolis-CEO Eddy Duquenne. “De heren Rump zijn de afgelopen jaren blijven investeren in een bioscoopervaring van hoge kwaliteit en wij zullen dit werk met veel plezier verderzetten onder de Kinepolis-vlag. Kinepolis Nederland is een sterbioscoop rijker en we kijken ernaar uit kennis te maken met het team en het bioscooppubliek.”
Deze nieuwe overname past in de expansiestrategie van Kinepolis. Het betreft de 18de Kinepolis-bioscoop in Nederland en de vierde in de provincie Zuid-Holland. Kinepolis betrad de Nederlandse markt in 2014 en beschikt er nu over 130 zalen en ruim 22.000 zitplaatsen.