Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

02.09.2019

Kinepolis betreedt Amerikaanse markt met overname bioscoopketen

door Vertigo

Kinepolis heeft een overeenkomst bereikt omtrent de overname van de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Digital Cinemas en steekt zo de Canadese grens over om haar intrede te doen in de VS.

MJR Digital Cinemas, een particulier bedrijf met hoofdkantoor in Bloomfield Hills, Michigan, telt 10 bioscoopcomplexen met in totaal 164 schermen en meer dan 20.000 zitplaatsen, allen gesitueerd in Michigan. Alle betrokken bioscopen zijn multi- en megaplexen met een capaciteit variërend tussen 10 en 20 zalen. De 10 bioscopen realiseerden in 2018 met 6,2 miljoen bezoekers een omzet van 81,2 miljoen dollar.

Zeven van de betrokken bioscopen zijn in eigendom (114 schermen) – waarvan drie op een terrein in erfpacht – en de overige drie zijn gehuurde complexen (50 schermen). De groep telt drie megaplexen met elk 20 zalen, vijf bioscopen met 16 zalen, één met 14 zalen en één met 10 zalen. Alle zalen zijn voorzien van 5.1 digital surround sound en twee complexen beschikken over een “EPIC experience”-auditorium, waar 4K-projectie wordt gecombineerd met Dolby Atmos-geluid. Nagenoeg alle bioscopen zijn bovendien uitgerust met het “recliner”-zetelconcept, de gemotoriseerde, volledig uitklapbare zetels met voetsteun die ook in Canada erg succesvol zijn.

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group: “Ik ben bijzonder trots dat we de kans krijgen onze investering in Canada uit te breiden naar de VS. De succesvolle overname van het Canadese Landmark Cinemas heeft aangetoond dat we onze bedrijfsstrategie succesvol kunnen implementeren in een ander continent en een andere tijdzone. De overname van MJR past perfect in wat we nastreven inzake expansie: geografisch sluit het aan bij Canada, het betreft uitsluitend multi- en megaplexen en we verwerven een belangrijke vastgoedpositie. Wat mij bovenal enthousiasmeert is hoe uitnodigend het huidige MJR-team is om Kinepolis’ managementvisie en klantenconcepten te implementeren in de MJR-bioscopen.”

Mike Mihalich, stichter en CEO van MJR Digital Cinemas: “Ik heb het geluk gehad om MJR van nul op te bouwen tot de schitterende bioscoopgroep die het vandaag is. Ik ben blij dat mijn fantastische ploeg door zal blijven gaan als deel van het grotere Kinepolis-team om onze klanten dezelfde hoge standaarden te blijven bieden, zoals we dat doen sinds de oprichting van MJR in 1999. Ik vertrouw erop dat Kinepolis, een toonaangevende bioscoopgroep die onze waarden deelt, MJR naar de toekomst zal leiden.”

De overname van MJR, onderworpen aan de Amerikaanse concentratiecontrole-goedkeuring en andere gebruikelijke closingvoorwaarden, past in de expansiestrategie van Kinepolis en laat de Groep toe – anderhalf jaar na de overname van het Canadese Landmark Cinemas – haar investering in de Noord-Amerikaanse markt uit te breiden. Kinepolis verwacht de transactie te kunnen afronden voor eind oktober 2019.

De geannualiseerde en aangepaste EBITDA van MJR bedraagt 18 miljoen dollar. De geannualiseerde en aangepaste EBITDA-bijdrage per bezoeker bedraagt nagenoeg 2,9 dollar of € 2,6 per bezoeker. De omzet van MJR in 2018 bedroeg 81,2 miljoen dollar en bestaat voor 59,1% uit de verkoop van tickets, 37,6% uit de verkoop van in-theatre sales (ITS), 3% uit schermreclame en 0,3% uit overige inkomsten.

De overname vertegenwoordigt een ondernemingswaarde van 152,25 miljoen dollar, wat aan een wisselkoers van 1,11 overeenkomt met een overnamebedrag van ongeveer €137,2 miljoen. Inbegrepen in de overname is een belangrijke vennootschapsbelastingwaarde van meer dan 13 miljoen dollar.

PJ SOLOMON fungeerde als financieel adviseur en Honigman LLP als juridisch adviseur voor MJR Digital Cinemas.

Kinepolis zal MJR verder uitbaten onder de bestaande merknaam. De bioscoopgroep, die 815 medewerkers telt, zal verder worden aangestuurd door het huidige management, dat, voor wat betreft de integratie, ondersteund zal worden door het Europese Kinepolis-team evenals het Canadese Landmark-team.

Lees meer over: