Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

04.08.2020

Joel Coen openhartig over Jeff Bridges’ Lebowksi-verzoek, zijn favoriete regisseurs en meer

door Vertigo

Joel Coen was onlangs te gast in de podcast van Roger Deakins, met wie hij samen onder meer Fargo, O, Brother, Where Art Thou?, The Man Who Wasn’t There, No Country for Old Men en True Grit maakte.

Deakins haalde aan dat Joel en zijn broer Ethan weinig takes draaien. “We zijn geen perfectionisten,” zegt Joel. “Ik heb nooit begrepen waarom iemand als Stanley Kubrick negentig takes draaide van een shot waarin iemand een deur opendoet.”

“We weten van in het begin wat we wel en niet nodig hebben,” vervolgt hij. “Je moet instinctief aanvoelen hoeveel takes je zult moeten draaien om een scène te doen kloppen en wanneer het tijd is om aan de volgende te beginnen.”

Volgens Coen staat moderne technologie, waardoor je bijvoorbeeld footage kan afspelen op de set, haaks op die efficiënte manier van werken.

“In theorie zou het hele proces er sneller door moeten gaan, maar je verliest er op één of andere manier tijd mee,” zegt hij en voegt eraan toe dat hij en Ethan slechts in één geval een monitor om footage af te spelen toelieten op de set.

“Tijdens het maken van The Big Lebowski wou Jeff Bridges een monitor om zijn scènes te kunnen herbekijken,” zegt Joel. “We hadden nog nooit met hem samengewerkt en wilden hem eerst zijn zin niet geven omdat we dachten dat hij na elke take zou komen kijken.”

“Na twee weken film voelde hij zich echter zodanig ellendig dat we hebben toegegeven,” vervolgt hij. “Hij maakte er echter op een heel goede manier gebruik van en kwam slechts af en toe eens kijken om te zien wat hij verkeerd deed.”

Verder noemt Joel Coen onder meer Akira Kurosawa, Alfred Hitchcock en Federico Fellini als enkele van zijn favoriete regisseurs plus Orson Welles en John Ford, hoewel hij hun films als kind niet goed vond.

Wat eigentijdse regisseurs betreft, is Coen een grote fan van Andrei Zvyagintsev: “Hij is fantastisch en heeft nog nooit een slechte film gemaakt. Hij is geen schrijver of een schilder, maar een geboren filmmaker.”

Voor zijn nieuwe film The Tragedy of Macbeth gaat Joel voor het eerst solo en hij belooft dat het geen typische Coen-film wordt.

Beluister het volledige gesprek hieronder:

Bron: IndieWire, The Playlist