12.12.2023

J’aime la vie: Mathias Sercu trekt tragikomisch én hoogstpersoonlijke kaart in filmregiedebuut (recensie)

Mira (Janne Desmet), een alleenstaande moeder die in de palliatieve zorg werkt, krijgt te horen dat ze zelf nog maar korte tijd te leven heeft. Het enige wat ze nog wil, is een familie vinden voor haar zoontje en het gebroken gezin waaruit ze komt lijmen. Dat laatste lijkt een onmogelijke opdracht, want haar oudste broer Rocco (Jurgen Delnaet) heeft ze al jaren niet meer gezien, haar jongste broer is licht mentaal gehandicapt en haar moeder is een grote brok opgekropte woede. Probeer die mensen maar eens in één kamer te brengen.

Mathias Sercu, bekend als acteur uit onder meer Buiten de zone en Team Spirit, steekt niet onder stoelen of banken dat zijn debuut als filmregisseur zwaar autobiografisch geïnspireerd is. J’aime la vie was er nooit geweest zonder dat het noodlot verschillende keren in zijn leven en dat van zijn familie toesloeg en nog steeds toeslaat. Sercu heeft de personages bovendien gebaseerd op zijn eigen familie en vrienden. Een film kan dus bezwaarlijk persoonlijker zijn.

Aan het scenario had zeker nog geschaafd kunnen worden, maar dan was het waarschijnlijk afgedwaald van wat Sercu wilde vertellen. Zo krijgt het nevenplot van het jongentje dat een meisje wil zijn best veel aandacht. Voor een tragikomedie is de aanloop dan weer opmerkelijk ernstig en lijkt hij een ander soort film aan te kondigen. In het hoofddeel – waar het Sercu echt om te doen is – komt er (soms bittere) humor bij die het tragische aspect verzacht. Vooral Delnaet als de verbitterde Rocco mag dan flink scoren.

J’aime la vie moet je nemen zoals hij is. Sercu heeft de waarschijnlijk therapeutische film gemaakt die hij wilde maken, met een verdienstelijk en onderhoudend debuut als resultaat. Bovendien kan er eindelijk nog eens gelachen worden in een Vlaamse film.

Acteur Mathias Sercu debuteert als filmregisseur met een tragikomedie over een terminale vrouw die de barsten in haar familie wil lijmen. Een zachte Vlaams versie van een Festen-achtige dramady.

Regie Mathias Sercu
Cast Janne Desmet, Jurgen Delnaet, Lien De Graeve