23.09.2016
Interview: Morgan-regisseur Luke Scott
Met de sciencefictionthriller Morgan maakte Luke Scott op 48e zijn langverwachte regiedebuut. Als je denkt dat de zoon van de onovertroffen Ridley Scott het succes zomaar in de schoot geworpen kreeg, heb je het dus fout. “Beter laat dan nooit!”
Succesvolle vaders mogen hun kroost dan al uit de nood willen helpen, geldschieters staan niet te springen om iemand een kans te geven die zich nog niet heeft bewezen. Vandaar dat Luke Scott het voor Morgan moest stellen met amper 8 miljoen dollar. En ook de backing van papa als producer was nodig om zijn eersteling te baren.
Scott jr. had al veel ervaring opgedaan als art director, reclamefilmer, second unit director van onder meer Exodus en The Martian, en regisseur van de opmerkelijke scifi-kortfilm Loom. Maar voor zijn eerste langspeler had hij vooral een stevig script met veel potentieel nodig. En dat kreeg hij eindelijk te pakken met Morgan: de film stond in 2014 op de Black List van de beste niet-geproduceerde scripts.
Scotts langspeeldebuut serveert een moderne versie van Frankenstein met Blade Runner-elementen. Het monster tegen wil en dank is hier een extreem intelligent en gevoelig tienermeisje (Anya Taylor-Joy), het eerste geslaagde genetische mirakel van een groep geleerden (waaronder Toby Jones, Michelle Yeoh, Jennifer Jason Leigh en Rose Leslie). Tot Morgan zich plots agressief begint te gedragen. Reden genoeg voor de financiers van het experiment om een veiligheidsagente (Kate Mara) op haar af te sturen.
Je bent geen jonge snaak meer. Ik veronderstel dat je je eerste langspeler al veel vroeger had willen maken?
“I am young at heart. (lacht) Ik heb het heel erg druk gehad met tal van andere dingen. Niet dat ik geen grote projecten aan het ontwikkelen was, maar ik had gewoon de pech dat ze niet van de grond kwamen. Langspeelfilms maken kost enorm veel tijd. Beter laat dan nooit, zeg ik maar.”
Wil iedereen een Black List-script zoals dat van Morgen koste wat het kost hebben is iedereen net onzeker over het potentieel ervan?
“Dat weet ik zelf niet. Die lijst wordt jaarlijks samengesteld door een aantal producers en studio executives, en bevat projecten waarvan zij vinden dat ze geproduceerd moeten worden. Maar vaak zijn die films al in productie wanneer ze op de lijst komen. Ik denk dat Morgan de lijst haalde vanwege de schaal van de productie, want het is een sciencefictionthriller. Al heb ik nooit begrepen waarom de film niet onmiddellijk werd opgepikt. Het is script is immers echt goed. Een leuk project om aan te werken.”
Morgan bevat heel wat echo’s van andere films of verhalen. Zeker Frankenstein, maar ook Blade Runner en The Terminator.
“Dat heeft te maken met het concept, denk ik. Morgan gaat over een artificieel menselijk wezen, de link met Blade Runner ligt dus voor de hand. Er werden ook vergelijkingen gemaakt met Ex Machina, hoewel die film uitkwam toen wij al in productie waren. We hebben hem in ieder geval nooit willen kopiëren. Uiteraard doet Morgan ook aan Frankenstein denken, maar het gaat nu eenmaal om een archetypisch verhaal dat in vele culturen opduikt. Denk maar aan Der Golem, of zelfs aan het Bijbelverhaal over de schepping van Eva uit de rib van Adam. Dat maakt Morgan – en al die andere verhalen die dat thema uitspitten – niet minder interessant. Want ongewild keer je terug naar het scheppingsverhaal, en de drang van de mens om voor God te spelen.”
Je zegt dat je geen kopie wilde maken, maar de gelijkenissen tussen Morgan en Ex Machina zijn wel opvallend. Willen verschillende filmmakers vandaag eenzelfde soort verhaal vertellen?
“Ik denk het. Toch zijn Morgan en Ex Machina volgens mij heel verschillende films en verhalen. Ik ga Ex Machina zeker niet afbreken, want het is een uitstekende film, maar hij behandelt slechts één aspect van wat we artificiële intelligentie noemen. Met Morgan willen we zeker geen intellectuele, ethische discussie beginnen over het scheppen van bionische mensen. Maar net als Ex Machina kijken we natuurlijk wel naar de verwezenlijkingen van de mens en de vooruitgang van de wetenschap. Morgan exploreert hoe weinig de mens in 150.000 jaar eigenlijk is geëvolueerd, terwijl we nu – door zelf in te grijpen – toch een nieuwe stap in de evolutie zetten. Neem nu smartphones of de toegang tot het internet. Die functioneren als een cybernetische verlenging van ons bewustzijn en intelligentie. Dat geeft ons een grote verantwoordelijkheid, want het brengt hybris met zich mee.”
U hebt zelfs voor de kleinste rollen uitstekende karakteracteurs kunnen casten. Waren ze allemaal zo wild van het script?
“Ik weet niet waarom ze wilden meedoen. Maar ik had een heel goede casting director. Vragen staat vrij, moet ze hebben gedacht. Ik veronderstel dat de acteurs zich ook aangetrokken voelden door het team rondom mij. Je mag het comfort van een professionele, goed functionerende filmploeg nooit onderschatten. We konden eerst Kate Mara en daarna Anya Taylor-Joy overtuigen. De rest volgde. Weet je, we hadden slechts acht miljoen dollar om de film te maken. Dat is niet weinig, maar in vergelijking met andere studiofilms is het toch maar peanuts. Ondanks het beperkte budget hebben we de production value van Morgan zo veel mogelijk proberen op te krikken. Het aantrekken van al die grote acteurs, die elk hun eigen expertise inbrengen, heeft natuurlijk flink geholpen.”
In hoeverre was uw vader bij dit project betrokken?
“Als producer heeft hij de eerste contacten met Fox gelegd. Maar daarna heeft hij zich niet meer met de film bemoeid. Hij wist dat Morgan met line producers zoals Mark Huffam en Michael Schaefer in goede handen was. Eigenlijk kwam hij vooral opdagen aan het einde van de productie, om de eerste cut te bekijken en commentaar te geven. Hij is steengoed in het verbeteren van die allereerste cut.”
U werkt niet mee aan de volgende Blade Runner?
“Helaas niet. Ik werk momenteel vooral aan marketingfilms voor verschillende bioscoopproducties. Ik heb recent nog iets gemaakt voor de nieuwe Alien. En nu doe ik iets gelijkaardigs voor de nieuwe Blade Runner. Ik ben er dus wel bij betrokken, maar vanop een afstand. Dennis Villeneuve is een goede vriend en een fantastische regisseur. Ik zal op de eerste rij zitten wanneer hij de film laat zien. En ik kan je nu al zeggen dat hij je van je sokken zal blazen. Echt waar. De nieuwe Blade Runner zal de cinema-ervaring totaal veranderen.”
Morgan speelt nu in de bioscoop.