Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

19.04.2015

“Intelligente scifi krijg je maar moeilijk verkocht!”

door Steven Tuffin

Gisteravond trok ondergetekende van Anaheim naar Los Angeles om een screening van de scifi-prent Ex Machina bij te wonen. Dat deze plaatshad in de legendarische Cinerama Dome – waarover later graag meer – was op zich al een goede reden. Dat nadien een gesprek tussen regisseur Alex Garland en fan van het eerste uur Rian Johnson volgde, maakte van het gebeuren helemaal verplichte kost.

IMG_3284 kopie

Een korte opfrissing: Ex Machina is het regiedebuut van Alex Garland, de schrijver die lange tijd als scenarist samenwerkte met Danny Boyle, maar ook films als Never Let Me Go en Dredd schreef. Johnson is op zijn beurt verantwoordelijk voor toptitels als Brick en Looper. Dat hij binnenkort in de regiestoel van Star Wars: Episode VIII kruipt, paste dan weer perfect bij de reden van mijn reis naar de VS.

Domhnall Gleeson (About Time) en Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis) spelen in het futuristische relaas twee wetenschappers die op een afgelegen domein onderzoek doen naar artificiële intelligentie. Correcter: computergenie Isaac heeft werknemer Gleeson uitgenodigd om een door hem gecreëerd wezen uit te testen. Tijdens de gesprekken tussen Gleeson en de aan hand van indrukwekkende cgi gepimpte Alicia Vikander (A Royal Affair) blijkt echter dat niets lijkt wat het is.

Dat laatste onderlijnde Johnson ook meteen toen hij samen met Garland plaatsnam voor het gigantische scherm van de Dome. “Je verkoopt je film als scifi, maar eigenlijk is het meer een huis clos in de stijl van Sleuth en Death Trap.” “Bedankt voor het compliment”, grinnikte Garland. “Maar eigenlijk beperkte ik het aantal locaties en acteurs vooral omwille van budgettaire redenen. We leven in een tijd waarin intelligente scifi allesbehalve een makkelijke sell is.”

Johnson merkte op dat de film er ondanks die beperkte middelen fantastisch uitziet en vroeg waar Garland gefilmd had. “We schoten enkele dagen in de legendarische Pinewood Studios buiten Londen. Daarna trokken we naar Noorwegen. Ik wou origineel uit de hoek komen en IJsland is ondertussen niet echt onbekend meer bij de bioscoopbezoeker. Noorwegen is een ongelofelijk rijk land. Je vindt er dus prachtige woningen temidden van grote stukken ongerepte natuur.”

Tijdens het gesprek refereerde Garland af en toe naar Johnsons op stapel staande scifi-onderneming en plaagde hij zijn collega met het feit dat zijn castingkeuzes niet bepaald origineel zijn daar Gleeson en Isaac beiden meespelen in de nieuwe Star Wars-films. Over één ding waren de twee filmmakers het eens: deze acteurs behoren tot de top van hun generaties. “Vooral Gleeson gaat de mensen nog verbazen”, aldus Garland. “Hij heeft een range waarover maar weinigen beschikken.”

Tot slot belandde het duo bij het opmerkelijke design van de door Vikander vertolkte robot. “Ook hier wou ik origineel uit de hoek komen”, vertelde Garland. “Alles met een gouden schijn werd meteen afgevoerd omdat je dan aan C-3PO moet denken. En ook wit plastic was niet aan de orde. Dat zag je al in die Björk-videoclip en nadien in I, Robot.”

Dat Vikanders handen en voeten niet synthetisch zijn, vond Johnson een meesterzet. “Het zijn immers zeer emotionele delen van ons lichaam.” Maar ook hier moest Garland hem teleurstellen. “Sorry, man: weer een budgettaire beslissing. Weet je wat het kost om geloofwaardige cgi-armen en –voeten te creëren?”

Ex Machina staat ironisch genoeg niet langer op de Belgische releaselijst.

@Waanzinema